söndag 17 april 2022

Store Mosse nationalpark - Kävsjön runt

Vi gav oss iväg på workation ner till Skåne och passade på att göra ett stopp i Store Mosse nationalpark. Vi har stannat till här tidigare med barnen och gått en kortare tur för många år sen, men nu ville vi göra en lite längre vandring. Vi parkerade vid stora entrén vid Naturum (som dock var stängt den här dagen) och började med att hitta en plats för att äta lunch. En bit från Naturum hittade vi en perfekt plats med bänkar med fin utsikt över sjön. Vi valde att gå den rödmarkerade leden Kävsjön runt som är ca 12 km och som går igenom skog, på spänger genom våtmarker och längs sjön. Det finns två fågeltorn att göra avstickare till. Allt i området kändes väldigt fint ordnat och en naturupplevelse helt i vår smak. 

I nordvästra delen av sjön passerar leden genom gården Södra Svänö, en fin gammal gård som nu fungerar som vandrarhem och raststuga. Kävsjön runt blev en utmärkt tur för en halvdagstur, tror det tog 3,5 timme för oss att gå runt med några stopp längs vägen. Det kändes som om vi fick se stora delar av nationalparken på den här turen, så kan klart rekommenderas. 























Mer om Store Mosse nationalpark.

/A


lördag 2 april 2022

Simsjön utanför Järna

På väg till pendeltåget ville vi passa på att göra en utflykt och få en stunds naturupplevelse, så vi bläddrade i broschyren Utflyktsguide till naturreservat och utflyktsmål i Södertälje. Vi har många gånger passerat skylten till fågeltornet vid Simsjön, så det fick bli dagens destination. Simsjön ligger en bit från Järna, på vägen mot Hölö.

Från parkeringen kan man följa två stigar, en rödmarkerad till ett fågeltorn och en blåmarkerad till Ängsholmen. Det är inga långa vandringar, ca 300 meter till fågeltornet och en kilometer till Ängsholmen. Vi började med fågeltornet, det var en del liv i sjön, mest gäss men också några tranor, änder och en tofsvipa såg vi. Inget märkvärdigt men en fin plats att vila på en stund. 

Sen gick vi vidare mot Ängsholmen, genom en hage med får som såg rätt tilltufsade ut, hoppas de snart får sin toviga ull klippt. Ute på Ängsholmen möttes vi av en otippad syn, plastdjur av olika sorter dök upp. Ett rådjur och sen varg, björn mm. Någon form av övningsbana för blivande jägare kanske? Det hela gav i alla fall en märklig upplevelse. Vi strosade omkring en stund och betraktade de konstgjorda djuren innan vi vände tillbaka. 

Så, Simsjön kanske man inte gör någon omväg för att besöka, men om man är i trakten så är det en trevlig bensträckare. Och jag kan tänka mig att yngre familjemedlemmar skulle tycka djuren ute på Ängsholmen är spännande!














Mer om Simsjön och andra utflykter i Södertälje hittar man i Utflyktsguide till naturreservat och utflyktsmål i Södertälje.

/A


söndag 20 mars 2022

Sörmlandsleden etapp 6:1: Hökärr - Huddinge station

Vi fortsätter uppleva de etapper av Sörmlandsleden som vi ännu inte gått, och den här soliga söndagen blev den en vandring på etapp 6:1 mellan Hökärr och Huddinge station.  Vi har gått delar av den här etappen flera gånger, både på vandringar och på scouthajk. Men nu var det dags att göra hela etappen på riktigt. 

För att få till en smidig vandring så parkerade vi bilen vid Huddinge centrum och tog en taxi så nära etappstarten vid Hökärr som möjligt, så vi blev avsläppta vid Källtorps gärde. Härifrån gick vi längs en grusväg fram till etappstarten, där vi passerade när vi gick etapp 6 för något år sen. Det var ordentligt isigt och halt i skogen så det hade varit tufft att vandra utan broddar. 

Den här etappen bjuder på fin vandring, det var imponerande vildmarkskänsla i skogen fast man vet att bostadsområdena runt Flemingsberg och Huddinge aldrig är långt borta. Solen sken, fåglarna kvittrade och jackorna åkte av, det var fantastiskt vårvinterväder helt enkelt. 

Framme vid Gladökvarn pågick ett bygge så det var lite svårt att se hur vi skulle gå, vi valde att följa hästvägen som hade orangea markeringar, men kanske skulle man ändå gå på Lidavägen där bygget pågick. Det var nämligen inte helt tydligt hur man skulle ta sig ut ur hästhagen... Men vi klättrade och hittade ut på leden. När vi kom in i skogen igen hittade vi en solig glänta som passade utmärkt för en lunchpaus. Skönt att äntligen kunna njuta av pausen i solen utan att stressa iväg på grund av genomfrusna händer och fötter som tidigare under vintern.

Norr om Gladökvarn breder ett virrvarr av stigar ut sig i Flemingsbergsskogens naturreservat. Vi följde de orangea markeringarna genom det fina naturområdet upp mot Visättra. Här blev det aningens kulturkrock, vi i våra friluftskläder och med skogskänsla kände oss inte hemma i bebyggelsen. Det var gott om folk runt sportcentret, kul att så många var ute i solen, spelade fotboll och frisbee-golf, grillade och spatserade. Men vi var lite nöjda när vi fick dyka in i skogen igen och ta sista biten genom Sörskogen mot Huddinge station. 













Andra turer vi gjort i området:

lördag 19 mars 2022

Sörmlandsleden etapp 53:1 - Källvik till Sandviks badplats

Vi går ju nästan dagligen en bit på "vår" etapp av Sörmlandsleden, men nu var det ett tag sen vi utforskade en helt ny etapp, så därför blev den en dagsvandring på  Sörmlandsleden etapp 53:1 . Vi parkerade vi Källviks brygga där vi var förra året på vår helgtur ut till Sävö. Den delen av leden vi hade kvar i området runt Nynäs var just 53:1 som går mellan Källviks brygga och Sandviks badplats. Smidigaste alternativet den här gången blev att gå sträckan fram och tillbaka, så vår tur landade på runt 16 km. 

Första delen går genom odlad skog, kraftledningsgata och en bit på väg. Sen går leden vidare in mot Nynäs naturreservat och längs vattnet, här blev naturen ännu mer njutbar. Det blev också mer trafik på leden, det var många som var ute och strosade, det brann också och luktade grillad korv vid grillplatsen strax innan Sandviks badplats. Vi gick fram till badplatsen, vände och hittade sen en skön plats på tillbakavägen ett stenkast från havet för att äta lunch. 

När vi studerade kartan över naturreservatet inser vi att vi har flera områden kvar att utforska även om vi vandrat mycket i trakten, två varv på slingan Nynäs runt längs Sörmlandsleden har det blivit. Så, vi har anledning att återkomma, kanske passa på att ta en fika på Nynäs slott när de öppnar för säsongen, eller köpa växter i den trevliga trädgårdsbutiken. 











Läs om fler vandringar vi gjort längs Sörmlandsleden:


/A