lördag 11 mars 2017

Huddingleden förbi Gömmaren och Gömsta äng

Huddinge Kommun håller på att skapa en 8 mil lång vandringsled, Huddingeleden, genom alla kommunens naturreservat. Det var lite svårt att hitta information om vilka delar som faktiskt är klara och färdigmarkerade. På sajten naturkartan.se kan man se att sträckan från Sundby till Björksättra är klar, men sen vet vi inte riktigt hur det ser ut. Delar av sträckningen finns utmärkta på friluftskartor, till exempel på hitta.se. Så, vi valde att försöka gå Huddingeleden från Snättringe till Flemingsberg enligt den sträckning som vi hittade på hitta.se. Vi vet inte om det är exakt så den här leden kommer gå när den märkts klart, men nu har vi i alla fall rekat!

Vi följde den rosa markeringen från Snättringe till Flemingsberg
Vi parkerade i villaområdet vid startpunkten och började turen. Huddingeleden kommer märkas med orangea romber, men längs den här sträckan finns inte de markeringarna. Vi fick därför använda oss av den här papperskartan tillsammans med mobiler med digitala kartor. Det gick faktiskt rätt smidigt, även om utmaningen är att de här skogarna kryllar av stigar och leder. Ibland fick vi vända och gå tillbaka för att leta på ett vägskäl vi hade missat.

Första delen går via motionsspår men rätt snart viker leden av in på en mindre skogsstig. Väldigt fin skog med vildmarkskänsla och förhållandevis tyst med tanke att man är så nära civilisationen. Det är en rolig led att vandra för det är rätt så varierad terräng och rätt kuperat på vissa platser. När vi närmade oss Fullersta kvarn kommer man in på de vandringsleder som finns i naturreservatet Gömmaren. Framme vid sjön finns ett fint vindskydd där en familj satt och drack varm choklad. Vi fortsatte längs vattnet och plötsligt stod en bergsklippa i vägen så vi fick göra lite bergsbestigning innan vi var tillbaka på leden. Efter sjön fortsätter Huddingeleden längs 15 km spåret med svart-vita markeringar. Fortfarande fin och kuperad terräng.

En av dagens två geocachar, Gömmaren 12

Parkering vid Gömmaren
Här i skogen tog vi lunchpaus. Vi hade med oss bönchili, rester från frysen, som vi värmde och serverade med vitt bröd och ost. Mycket smidigt sätt att laga snabb mat i skogen. Det var ett sakta snöfall hela dagen så vi blev lite frusna i skogsbacken och satte fart framåt igen. Här passerar leden en större väg och vi var lite fundersamma kring hur vi skulle ta oss över vägen.
A: "Det måste väl finnas en tunnel eller ett övergångsställe om nu Huddingeleden ska gå här".
CJ: "Nej det kan jag inte tänka mig, vi får springa över".
A+CJ springer över vägen
CJ: "Ojdå, det fanns visst en tunnel där borta..."

Nästa höjdpunkt var Gömsta äng naturreservat, ett litet naturreservat med en stor äng och dramatiska klippor. Efter naturreservatet kommer leden fram till en kyrka, S:t Botvids kapell, och här var det lite svårt att se leden men vi följde några fotspår i snön och hittade tillbaka till leden efter en stund. Sen var vi strax framme vid campingen vid Flottsbro och sen slalombacken. Här finns faktiskt också ytterligare vandringsleder  och mountainbikeleder som utgår ifrån Flottsbrogården som vi bitvis gick längs. Vid slalombacken var det fullt på parkeringen, vi pratade med parkeringsvakten som tipsade om att det var fin utsikt en bit bort. Vi tackade för tipset men traskade vidare längs Huddingeleden. Här fanns en skylt om Göta Landsväg som var ny kunskap för oss i Team Vildmark, här gick alltså den gamla landvägen från Stockholm mot Götaland redan på 1200-talet. Kanske kan det vara ett roligt projekt att följa landsvägen från Stockholm söderut?

Huddingeleden går vidare genom skogen, här har man verkligen lyckats hitta fina vägar genom skogen. Mot slutet kom vi fram till en backe med en rastplats och så var vi framme vid civilisationen igen. Här valde vi efter ett tag att avvika från leden och gå direkt mot Flemingsbergs station. Vi firade vandringen med en fika och åkte sen pendeln mot Stuvsta för att ta oss tillbaka till bilen. Det var 20 minuter innan buss 710 mot Skärholmen skulle gå, så vi bestämde att fortsätta vandringen genom att gå även sista biten.

Påkostad pinne vid Gömsta äng

Vindskydd framme vid campingen vid Flottsbro

Turen från Snättringe till Flemingsberg blev 12 km och sen ytterligare 2,5 km till bilen. Vi ser fram emot att komma tillbaka när leden är färdig och vandra igen och se om vi gick rätt den här gången. Vi loggade bara fåtal geocachar idag, men det finns väldigt många fler geocachar i området så det är ytterligare en anledning att komma tillbaka.