lördag 6 mars 2021

Vintervandring på Ornö

Vi behövde miljöombyte i allt vårt hemmajobbande, så vi bokade en stuga på Ornö för en workation, lite jobb och en del semester. Det kändes corona-säkert med bilfärja från Dalarö och egen stuga att hålla till i. Under helgen fick vi också sällskap av några av familjens ungdomar. När vi bokade såg vi fram emot att känna vårsolen och höra fågelkvitter i skärgårdsmiljön, men det blev en helt annan typ av upplevelse med djup snö i det vackra vinterlandskapet. Första gången för oss i skärgården med tjockt snötäcke, roligt att ha fått uppleva det också!

Ornö är en stor ö, med ca 300 bofasta och förstås gott om sommarhus, men också stora partier av skog och vildmark. De flesta stigar vi gav oss iväg på var upptrampade i snön och välmärkta, och vägarna var exemplariskt plogade. Vi fick en hel del inspiration av boken Vandra i Stockholms skärgård av Gunnika Isaksson-Lutteman, som har med flera olika vandringsturer på ön. Men vi får nog komma tillbaka en annan årstid för att utforska fler delar som nog är lättare att gå på sommarhalvåret.

Här kommer några bilder och berättelser från de vandringsturer och promenader vi hann med den här gången.

Strövtåg runt Mörbyfjärden

Vi hyrde en stuga i sommarstugeområdet Mörbyfjärden så det blev flera promenader runt i det området. Det var väldigt vackert nere vid havet, med den långa bron över till bastun och längs strandkanten. Här går det flera markerade löpspår som vi inte provade i snön den här gången. I området finns också Telegrafberget med ett utkikstorn. Vi hade lite svårt att hitta stigen dit först men efter ett tag var vi på rätt väg. Den stigen var inte så vältrampad så det blev rätt utmanande i den branta terrängen. Väl på plats kunde vi njuta av utsikten över skärgården åt alla väderstreck.

Från Lättinge till Björkösund

Till Ornö kommer man enkelt med bilfärja från Dalarö och så går flera rutter med Waxholmsbolaget hit. Vintertid när vi var här var det dock endast bryggan Björkösund på Ornö som trafikerades med Waxholmsbolaget. Så ungdomarna tog sikte på att åka dit. Vi parkerade bilen vid bryggan i Lättinge för att gå och möta dem, och följde stigen på kartan , som också beskrivs av Gunnika i boken Vandra i Stockholms skärgård. Vi tänkte nog att fler skulle ha valt att åka båt ut till ön så att stigen skulle vara vältrampad, men det här blev det största äventyret. Dåligt med fotspår innan, djup snö och ibland lite svårt att hitta. Det tog väldigt mycket längre tid att gå så vi kom fram till bryggan precis samtidigt som vi skymtade båten på väg in. Även om det var lite jobbigt så var det himla fint hela vägen, genom skog, längs vatten och via en del hus och bryggor. Som tur var hade ungdomarna lätt packning och bra skor så jag tror de också uppskattade äventyret.

Lervassastigen

Lervassastigen blev vår favoritvandring på Ornö. Ornö museum har anlagt en stig på ca 2,5 som utgår ifrån skolan och muséet på Ornö vid Kyrkviken och sen tar sig runt på Lervassaholmen. Här får man verklig skärgårdskänsla längs hela stigen, och dessutom lär man sig en del på köpet. Det fanns flera informationsskyltar som berättade om ön, området och skärgården. Här hade någon gått innan oss så det fanns fotspår att följa i snön, det var även väl markerat med orangea romber på träd. Men hyfsat utmanande och rolig vandring blev det i den snöiga terrängen.

Sundby naturreservat

På södra Ornö finns naturreservatet Sundby, som inkluderar en del av ön och sedan ytterligare 30-tal öar söder om Ornö. Här kan man gå en rundslinga via mestadels grusvägar och en del stig, även den vandringen finns beskriven i Gunnikas bok. Naturreservatet finns också med i Naturkartan. Vi parkerade på parkeringen en bit från Sundby gård, och gick tillbaka upp mot gården för att ta oss längs sjön Maren mot havet. Man passerar den fina gården Rosenhill och sen fram till Stenhuset, ruinerna efter Sundby säteris första hus. Här finns en sittgrupp om man behöver vila benen. Men vi var pigga och gick vidare på grusvägen längs sjön.

Grusvägen fortsätter fram till gården Lilla Lindviken där en Privat-skylt dyker upp. Till vänster om den satt en liten anspråklös skylt med texten Mare äng, så den tog vi. Stigen går över udden fram till den östra sidan där vi hittade en liten stenstrand som blev perfekt för lunchpaus. Det blev thaigryta med nudlar, fast den isande vinden gjorde att lunchbesöket gjordes snabbt och effektivt! Vidare via ekhagarna vid Mane äng som säkert kryllar av vårblommor om någon månad. Över en liten bro och sen via grusvägen längs Maren tillbaka upp mot Sundby gård. En trevlig och lättgången skärgårdspromenad i blandad miljö blev det.

Det här blev årets första skärgårdsbesök, får se om det blir möjlighet att besöka fler öar senare under året.

Här är några av de blogginlägg vi skrivit tidigare om vandringar i Stockholms skärgård: