tisdag 17 september 2019

Vandra på Finnhamn

Det är något speciellt med Stockholms skärgård off-season när skolorna har börjat. Turisterna har lämnat öarna, servicen går ner på halvfart men naturen finns kvar att uppleva utan att man behöver trängas med andra. I slutet av augusti åkte jag iväg till Finnhamn tillsammans med en kollega för att kreativt planera hösten och smida framtidsplaner. Eftersom vi båda är friluftsintresserade blev det här en vandrande konferens med utemat på klippor, vandringar längs stigar och workshops på bänkar med utsikt över havet. Helt enkelt fantastiskt!

Det var första besöket på Finnhamn för mig. När man tittar på en karta över ön (som i själva verket är tre öar) så ser man flera stigar och leder som går runt ön. Väl på plats blev jag förvånad över att ön är så liten, det tar inte lång stund att faktiskt vandra alla stigar som finns utmärkta på kartorna. Det passade oss bra, då kunde vi strosa långsamt, stanna ofta och njuta av vandringarna. Vill man gå längre sträckor så kan man fortsätta med båtluffarleden (roddbåt) över till Kålgårdsön och Ingmarsö. Med färja kan man sen ta sig ännu längre och fortsätta vandringen på Svartsö.

Vi bodde på vandrarhemmet Utsikten som första natten bara hade ett par gäster till. Andra natten fick vi sällskap av ett gäng konferensgäster så då blev det lite mer fart i huset. När vi hade checkat in så gjorde vi första turen för att utforska ön, vi tog slingan runt ön Lilla Jolpan. Här satt det varningsskyltar att man avrådde från att ge sig ut i skogen pga nedfallna träd, men vi chansade och det gick bra. Vi hittade en vacker klippa och lagade middag i kvällssolen. Det låg en segelbåt i viken, annars var vi helt ensamma under kvällen.

Nästa dag gick vi över till Idholmen och mot båtluffarleden. Det är väldigt sparsamt med ledmarkeringar, så en karta kan vara bra att ha. Fast det är ju korta avstånd så även om man hamnar fel som vi gjorde, så är det lätt att hitta tillbaka. Vid roddbåtarna fanns också fina klippor så här blev det utelunch, en fantastisk wok med halloumi. Vi fortsatte turen och gick stigarna över Stora Jolpan. Några enstaka besökare såg vi under dagen, och det låg en handfull segelbåtar vid stora gästbryggan.

Sista middagen blev på restaurangen, fast vi hade sett så få personer under dagen så var det ändå rätt mycket folk på restaurangen. Det blev en bra avslutning på vår skärgårdstur, hit kommer vi tillbaka och då gör en längre vandring över öarna.

Vi tog Cinderella-båten till Finnhamn, smidigt med 2,5 timme från Stockholm

Det fina vandrarhemmet Utsikten
Och bevis för att namnet "Utsikten" passar bra

Workshop på en klippa på Lilla Jolpan

Enkla naan-bröd
En indisk daal inspirerad av recept från Vegohajk

Vi gick delar av Sindras stig, en naturstig i skogen

Stugbyn där stugorna ligger fint utspridda i skogen, det var enstaka gäster i stugorna så här sent i augusti
Båtluffarleden med Kålgårdsön på andra sidan

Vacker konferens- eller festlokal
Tomt på takbaren den här kvällen