fredag 25 mars 2011

Insnöad och vår nordligaste geocache tagen

Jag var på teambuilding resa med jobbet, vårt mål var Vassijaure som ligger nära riksgränsen och fågelvägen är det 982 km hemifrån. Vi bodde enkelt i S3 kamratförenings hus som var en gammal övernattningsplats för tågpersonal. Huset låg 15 meter från malmbanan som går mellan Kiruna och Narvik. Vädret var redan från början uselt med hård blåst, kyla och snö. I snöbyarna såg man inte mer än 25 meter och vinden gjorde det jättekallt i ansiktet. Geocachen som fanns i Vassijaure var omöjlig att ens försöka ta i och med all snö.

Vy i en av snö uppehållen
En av dagarna var vikt för en utflykt och enligt yr.no så skulle vädret vara mycket bättre i Narvik så det blev vårat mål. Trots det dåliga vädret på den svenska sidan var vägen öppen och vi tog oss till Narvik. Där delade vi på oss och jag och några arbetskompisar gick på Narviks krigsmuseum som handlar om den tyska invasionen 9 april 1940.

Fransk stridsvagn som användes av de allierade för att driva bort tysken...
Jag och en arbetskompis satte kursen mot en av Narviks få geocachar Gulbransons Park och hon blev mäkta imponerad över att jag lyckades plocka fram en fin plastburk under en sten, HUR kunde du veta att den fanns just där? Detta är nu vår nordligaste cache. Vägen hem blev dock ett riktigt äventyr. Redan på de norska sidan av gränsen var vägen avstängd och man körde konvoj trafik var 3 timme. Jag har aldrig åkt civil bil i konvoj men det innebar att man helt enkelt körde en stor snömaskin först och sedan rangerades bilarna så att långsamma fordon hamnade sist. Längst bak åkte en följebil för att se till att alla kom igenom.

Väntan på att konvojen skulle få köra i Riksgränsen

Nu går vi...
Vid riksgränsen tog de svenska snöröjarna över och det var inte koordinerade utan det samlades en lång bil kö. Innan dess hade vi körtfast i en liten, liten driva. Vinden gjorde att det ibland blev helt polerade isytor som var mycket hala. Vi hade bara 7 km hem till vårt hus men det var inte möjligt att passera bommen med bil. Förutom att vi inte kom hem så var vårt problem att vi behövde köpa citron, sallad, potatis mm till torsken som vi köpt i Norge och som skulle bli vår middag. Svergies nordligaste COOP butik ligger i Katterjåkk och har inte samma öppettider som COOP hemma i Sollentuna. Nu närmade sig stängningstid med rasande fart så vi bestämde oss för att skicka ut en patrull för att handla och helt enkelt gå längs vägen till butiken. Jag var naturligtvis frivillig. Med vinden i ryggen gav vi oss iväg och efter en stund slutade snön att falla och man kunde se en bra bit och mäktiga snötäckta fjäll.

På väg mot Katterjåkk
Efter att vi handlat bestämde vi oss för att fortsätta till Vassijaure, enligt GPS:en var det bara 5 km och med vinden i ryggen var det drägligt och betydligt roligare än att sitta och vänta i en bil. Så med ett salladshuvud innaför jackan (fick ju inte frysa) och några kassar i handen så gick vi till Vassijärvi på en helt ödslig europa väg. Väl hemma så blev det sedan en fantastisk torsk till middag…

Under de övriga dagarna var vi tvungna att ta oss ut för att få lite luft så vi åt lunch ute på en murrika i lä bakom huset vi bodde i.

Hamburgetillbehör
Efter några insöade dagar viste vi inte om det gick att ta sig tillbaka till Kiruna och flyget. Men vi startade tidigt med att skotta fram vår bil och få ut den till stora vägen. Sedan var det bara att vänta på att kolonen skulle passera och ta oss ut ur området. Efter några timmars väntan kom så den efterlängtade plogbilen och vi kunde åka till Kirunaflygplats.

Ännu mera väntan i Vassijärvi
Efter incheckningen på Kiruna flygplats tog jag en rask promenad till cachen Arena Arctica för att få logga en burk även i Kiruna. Där hittade jag en något annorlunda skylt.

Annorlunda skylt
Ska bli spännande att få komma tillbaka hit i sommar och vandra.