måndag 16 juli 2018

Ingegerdsleden etapp 4: Roserbergs slott - Sigtuna

Efter en vilodag var det dags att fortsätta Ingegerdsleden med etapp 4 och 5. Jag bokade en övernattning på STF vandrarhem i Sigtuna för att kunna ta etapperna i sträck utan att åka hem.

Etapp 4: Roserbergs slott - Sigtuna
Sträcka: 13 km - enligt boken Ingegerdsleden, 20 km - enligt min vandringsapp (med transportsträckan från Roserbergs station och sen ytterligare ett par km till vandrarhemmet i Sigtuna).
Temat för dagen: Delande

Jag började dagen på samma sätt som jag slutade etapp 3, först pendeltåg och sen vandra cykelbanan mellan Rosersbergs station och Rosersbergs slott. Det var nästan öde i slottsparken, det var nog för varmt för slottsutflykt. Det var faktiskt rätt tomt hela dagen ute i naturen, enda gången jag såg människor var i närheten till vatten och badplatser.

Slottsparken är enorm med mängder med stigar genom skogen och ner mot vattnet. Jag upptäckte att det gick utmärkt att välja någon mindre stig istället för grusvägen som leden går på. Jag gick längs vattnet och hittade en fin klippa att ta förmiddagskaffet på. Leden fortsätter sen norrut mot Steninge slott, fortfarande genom skog och grusvägar. Här är man långt från motorvägar så det var väldigt tyst och fridfullt, bara något flygplan och enstaka cyklist som störde friden.

Då kör vi igen! Mot Rosersberg den här gången.

Rosersbergs slottspark hade välbehövd skugga

Vacker plats för förmiddagskaffet
Många varningar för livsfara i det här gamla militärområdet, men jag överlevde

Den här etappen går längs med Upplandsleden långa delar
Strax innan Steninge slott passerade jag Steningebadet och plötsligt var det mängder med folk på stigen. Och jag såg min första orm på den här turen, en snok som slingrade sig över bron och sen plumsade ner i vattnet. Jag sprang snabbt över bron! Här passerade också Steningedalsleden, en av flera rätt nya vandringsstigar som Sigtuna kommun anordnat. Wenngarnsstigen har vi gått tidigare, men de övriga får vi lägga till i att-vandra-listan. Jag gjorde ett kort stopp för toabesök och vattenpåfyllning och gick sen vidare längs Upplandsleden.

Steningedalen
Steninge slott på avstånd, jag hade inte tid att utforska slottet idag

Passade på att besöka toa och fylla vattenflaskor vid butiken i Steninge, det doftade gott från restaurangen och det började bli dags att hitta ett lunchställe strax

Nu gick jag längs Upplandsleden, dock ingen avstickare den här gången till naturreservatet Västerängsudd
Lunch i skogen, gårdagens rester med stekta grönsaker och ajvar passade bra när det är eldningsförbud och det inte går att laga mat i skogen

Innan jag kom fram till Sigtuna passerade jag området vid Stora Embarsboda där vi också varit en del förut. Riktigt fina skogsstigar, och fortfarande gick jag helt ensam i skogen. Snart var jag framme i Sigtuna och gick längs vattnet in till stan. Jag gick in i Mariakyrkan och vandrade runt på kyrkogården en stund för att känna in atmosfären i Svearikets äldsta stad, innan det var dags att handla med mig middag och bege mig till vandrarhemmet. På trötta ben gick jag de sista, varma kilometrarna mot dagens boende. Jättefint vandrarhem, enkelrum med eget badrum, lakan och med frukost. Smidigt för en pilgrim som inte vill bära för mycket.

Kvällen inleddes med ett bad vid Sjudargårdsbadet precis nedanför vandrarhemmet, sen lagade jag en enkel middag och tillbringade kvällen med att lyssna på vandringspoddar på balkongen.

Friluftsfrämjandets gård Stora Embarsboda
Strandpromenaden i Sigtuna
Mariakyrkan
Renovering av S:t Olofs ruin
Underbart skönt med ett bad efter en lång och varm vandringsdag
Här är mitt vandrarhem på Ansgarsliden
Läs mer om våra vandringar på Ingegerdsleden: