tisdag 31 juli 2018

Vandring längs Billingeleden

Denna extremvarma sommar hade vi planerat en aktiv semester i Västergötland med vandring och cykling. Ett mål var att vandra en del av Billingeleden som går runt berget Billingen utanför Skövde. Vi hade tittat på kartor innan och planerat en rutt som passade en halvdag med buss från Skövde, övernattning och sen en heldagsvandring tillbaka till Skövde dag två.

Vi tog buss 613 mot Lerdala och gick av vid hållplatsen Lilla Stolan. Då behöver man bara gå en kort bit på vägen fram till starten av en anslutningsled på Billingeleden. Och här kan man också gå en slinga runt Sotarliden kring gamla nedlagda alunskiffer- och kalkstensbrott. Vi skippade dock den slingan och gav oss av söderut. Det var en varm dag och vi hade en bit att gå den här eftermiddagen.

Första delen av leden går via betesmarker med hasselsnår och kuperade ängar, väldigt idylliskt. Exotiskt landskap för oss som är vana med djupa sörmländska och västmanländska skogar. Den ko-rädda delen av teamet var lite nervös för att gå igenom alla kohagar men det gick bra. Naturreservaten ligger tätt här, första dagen gick vi igenom Högsbola naturreservat, sen Melldala, Silverfallet-Karlsfors och slutligen Lycke Lilla Höjen.

Det var en väldigt varm dag, men vi gick långa sträckor i skog och genom hagar med träd som gav skugga. Framme vid parkeringen vid Lycke Lilla Höjen avvek vi från leden och gick mot kvällens mål, Långesäter B&B. Ett ovanligt charmigt B&B där vi möttes av fika när vi kom fram, och sen hängde vi resten av kvällen i vår fina stuga.

På plats i Skövde, vid Lilla Stolan

Här kan man utforska gamla stenbrott

Vackra skyltar längs leden

Starten på Billingeleden, den blå markeringen visar att det är en anslutningsled

Utsiktsplats vid Högsbola ängar
Nästa naturreservat, Melldala

Framme vid rastplatsen vid Silverfallet

Nästan snustorrt i Silverfallet. Vi mötte senare ett gäng grabbar som var på väg hit för att bada, vi var tvungna att berätta att det nog skulle bli svårt...

Här vandrar vi bland kossor, så CJ ökar takten

En kort sträcka på väg fram emot vårt Bed and Breakfast

Skönt med fika och vila efter dagens strapats

Vår fina övernattningsstuga
Leden är väldigt fint märkt hela vägen, så det gick rätt bra att vandra med enbart vår utskrivna karta. Men till dag två plockade vi på oss en bättre papperskarta från vårt B&B som gjorde det ännu lättare. Det finns också en karta att köpa, men den har vi inte provat.

Vid frukosten dag två bytte vi vandringshistorier med värdparet, som hade vandrat Camino de Santiago genom Frankrike och Spanien. De tipsade om bästa rutten för dagen, och vi följde förstås deras råd. Vi fick sällskap av Lars-Erik med hund första delen för att hitta en bra genväg genom skogen fram till leden. Stort tack för det! Vi bjöds på spännande berättelser om trakten och om filminspelningen av Arn som gjordes här i området.

Vi sa hejdå till våra guider efter en timme och fortsatte den västra delen av leden söderut mot Varnhem. Även den här dagen vandrade vi genom olika naturreservat med blandad terräng. Vi gick uppe på Bockaskedeåsen, vi beundrade de märkliga stenformationerna i Jättadalen, njöt av skuggan i dalgången Torprännan och slutligen passerade vi sjöarna vid Höjentorp-Drottningkullen.

Bockaskedeåsen

Säga vad man vill om kalhyggen, men de ger en fin utsikt över nejden i alla fall, här på väg upp mot Jättadalen

Jättadalen med sina stenformationer som såg ut som ett Minecraft-landskap med fyrkantiga stenblock
Vi passerar Torp och fick en pratstund med gårdens invånare
Hinder på vägen
Som sagt var, väldigt vackra skyltar på vägen

V som i Vallevägen - världens vackraste väg
Vi avslutade vår tur vid Varnhem där det finns en vacker klosterkyrka och ett spännande museum Kata gård. Men nu var vi för trötta och hade en buss att passa, så vi kom tillbaka till Varnhem med bil dagen efter för att utforska museet.

Totalt vandrade vi ca 17 km dag 1 och 22 km dag 2. Vi gick den östra delen av leden mellan Lilla Stolan och Varnhem, med en del avstickare längs leden. Vi var mer än nöjda med Billingeleden, en välskött led genom mängder med naturreservat med väldigt varierande terräng. Vi har den östra delen kvar, så vi får ta och återkomma någon dag!