tisdag 17 juli 2018

Ingegerdsleden etapp 5: Sigtuna - Odensala kyrka

Efter en övernattning i Sigtuna var det dags för den kortaste etappen hittills på Ingegerdsleden, men också den jobbigaste pga värme och mycket vandring på väg.

Etapp 5: Sigtuna - Odensala kyrka
Sträcka: 14 km - enligt boken Ingegerdsleden, 16 km - enligt min vandringsapp (inklusive vandringen från vandrarhemmet)
Temat för dagen: Enkelhet

Jag började dagen med att plåstra om mina skavsår. I värmen är det svårt att ta hand om fötterna, trots att jag nu går i lätta joggingskor med bra strumpor blir det för varmt och jag har fått ett par blåsor att ta hand om. Jag åt frukost på vandrarhemmet och loggade en geocache uppe vid klockstapeln vid Ansgarsliden. Jag gick ner till vattnet och tog strandvägen in mot Sigtuna och mot dagens mål. Det här var nog varmaste dagen på min pilgrimsvandring, vindstilla och inte ett moln på himlen. Jag blev orolig för att jag hade för lite vatten, så jag tog en tur in till ICA för att köpa mer vatten och frukt.

Beskrivningen av Ingegerdsleden tipsar om att göra en avstickare till Viby By som verkar vara intressant besöksmål. När jag började min vandring på morgonen hade jag tänkt gå dit, men med tanke på värmen och att jag skulle gå längs soliga landsvägar så kände jag att det var säkrast att göra vandringen kortare. Så jag spar den upplevelsen till en annan utflykt.

Vackra målningar i matsalen på vandrarhemmet

Klockstapeln med fin utsikt och en geocache

Tidig morgon i Sigtuna och man riktigt ser hur solstrålarna värmer
När jag lämnat Sigtuna bakom mig gick jag en kort bit genom ett skogsområde där jag stötte på Rävstaleden igen som jag hade stött på under gårdagen. Strax efter det gick jag under väg 263 och sen blev det vägar genom landsbygden resten av turen. Det var ett vackert landskap förbi gårdar på omväxlande grus- och asfaltsvägar. Nackdelen var att det inte var mycket skugga, och inte heller så många bra platser att vila på. Jag letade länge efter en plats att dricka kaffe i skuggan, till sist satte jag mig i vägkanten bakom ett hus med fin utsikt över ängarna. Här konstaterade jag att jag skulle kunna hinna med den tidigare bussen från Odensala kyrka om jag gick på i rask takt. Bussen går bara varannan timme därifrån. Eftersom det inte var någon större njutning i den gassande solen så kändes det som en bra plan, så jag traskade på vidare mot kyrkan.

Odensala kyrka är en vägkyrka så den var öppen och jag fick en visning av de vackra målningarna i den svala kyrkan av en trevlig dam. När de hörde att jag var ute på pilgrimsvandring fick de leta på sin pilgrimsstämpel, så nu har jag två stämplar i min anteckningsbok! Redan vid 13 satt jag på bussen på väg hem och avslutade den här vandringsdagen. Nu tror jag att jag avvaktar lite svalare väder innan jag tar de två sista etapperna mot Uppsala.

Här lämnar jag staden och ger mig ut på landet igen

Här går Rävstaleden parallellt med vägen så det hade gått bra att gå den genom hagen istället för på asfaltsvägen

Utsikt från mitt fikaställe

Äntligen framme vid Odensala kyrka
Läs mer om våra vandringar på Ingegerdsleden: