måndag 19 mars 2018

Friluftsliv i Bangkok - Ko Kret och Bang Krachao

När vi är ute och reser försöker vi alltid få in några vandringsdagar på de platser vi besöker. Men med Bangkok var det lite svårare. För att upptäcka riktig vildmark finns till exempel nationalparken Khao Yai 2-3 timmar från Bangkok. Men vi försökte istället hitta några utflyktsmål på närmare håll för att få känna friluftskänsla. Och det blev två roliga dagsutflykter - vandring på ön Ko Kret och cykling på ön Bang Krachao (som ibland verkar stavas Bang Kachao också).

Vandra på Ko Kret
Ko Kret ligger norr om Bangkok och är en konstgjord ö i floden Chao Phraya, byggt av landmassor som blev över när man grävde kanaler här för 300 år sen. Nu är det en lantlig miljö med små byar och en liten väg som går runt ön. Det finns en del tempel att utforska, annars är ön mest känd för sin keramik. Ko Kret lever upp på helgerna, då går det en direktbåt hit och restauranger, kaféer och affärer är öppna. Men vi valde att åka hit en vardag. Det innebar att själva resan till Ko Kret blev mer äventyrlig och att det var lugnt på ön när mycket var stängt.

Att åka till Ko Kret blev ett äventyr i sig, med många delmoment. Vi tog en tuk-tuk från hotellet till piren Thewet. Här tittade vi en stund på matmarknaden i närheten, loggade geocachen Thaewet Plant Market och gick sen på pendelbåten norrut. Vi gick av vid slutstationen Nonthaburi. Härifrån tog vi en lokalbuss till byn Pak Kret. Sen en kort promenad ner mot floden och sist en kort färjetur över floden. Puh... Tillbaka valde vi en något enklare variant, efter färjan tog vi en direktbuss från Pak Kret direkt in till Bangkok och Victory Monument.

På Ko Kret gick vi rundturen längs den smala asfaltsvägen som passerar genom byar, ut i landsbygden, förbi tempel. Första delen går under tak via en mängd butiker och restauranger, fast när vi var där var det mesta stängt och tyst. Det fanns en serie geocachar på ön, men de flesta var borta så vi loggade inga geocachar alls på ön, även om vi försökte leta efter några.

Det var en lagom lång tur med en hel del friluftskänsla, det kändes som om vi var långt bort från kaoset i Bangkok.

Båt på floden norrut mot Nonthaburi
Liten färja över till ön

Karta över ön, man ser vägen som går runt ön

Ett av många tempel

Några kaféer var öppna även den här dagen, så här tar vi en vätskepaus

Cykla på Bang Krachao
En annan friluftsaktivitet var att cykla på ön Bang Krachao, ytterligare en konstgjord ö men lite närmare Bangkok. Vi tog bussen från vårt hotell ner mot hamnområdet där det går båtar över till ön. En dam i en långsmal motorbåt modell mindre tog oss över floden fram till en pir med en cykeluthyrare. Vi hyrde cyklar och fick med oss en karta över ön med de sevärdheter som finns.

Det var samma visa här som i Ko Kret, eftersom vi var här en vardag så var många ställen stängda. På helgerna finns här en Floating Market, men när vi besökte den var marknaden öde och vi cyklade igenom området längs kanalerna. Vid vissa ställen på ön cyklade man på smala betongvägar genom djungeln. Längs en av de smala vägarna loggade vi vår enda geocache på den här utflykten Sweet Smelling Pra Pa Dang som var vid ett ställe som tillverkar rökelse, tyvärr stängt den här dagen.

En höjdpunkt på ön var Sri Nakhon Khuan Khan Park. Det såg rätt ödsligt ut när vi kom till entrén men parken var jättefin. En del av parken var iordninggjord med broar, bänkar, fågeltorn men stora delar av parken var mer stigar i vildmarken. Det kändes skönt att andas skogsluft istället för smogen i Bangkok. Det fanns en cykelrutt runt parken som vi körde. Just den här dagen var det en stor scoutgrupp som hade aktiviteter i parken så med jämna mellanrum stötte vi på scouter, annars var det inte mycket folk.

Det här var en riktigt bra utflykt från Bangkok om man som vi längtar efter att få andas frisk luft och få cykla utan en massa bilar och trängsel. En med beröm godkänd utflykt!

Karta över Bang Krachao med tips på sevärdheter att stanna vid

Inga värstingcyklar men de fungerade, ön är platt och lättcyklad
Ingången till parken Sri Nakhon Khuan Khan
Scouterna laddar för sina aktiviteter i parken
Fint markerad cykelled genom parken, en del på asfalt och sen på grusvägar ut i djungeln

Ett stopp på vägen var vid det här templet som hedrade den hinduistiske guden Ganesh
Det var kul att cykla längs de upphöjda betongvägarna men krävde bra balans,
vägarna bredde ut sig som ett nätverk mellan husen
En kort båttur över floden tillbaka mot hamnen vid Bangkok
Och så lokalbuss tillbaka till hotellet