lördag 6 maj 2017

Råholmastigen med övernattning i vindskydd

Vårvärmen kom äntligen till valborgshelgen och vi bestämde oss för att ge oss ut i skogen för att sova i vindskydd. Det kändes som perfekt timing innan myggen kommer. Vi valde vindskyddet vid Råholmen på Bogesundslandet och passade förstås på att vandra den korta Råholmastigen samtidigt.

Råholmastigen - karta från Statens Fastighetsverk - Vaxholm
Vi åkte mot Röskär och parkerade vid Hällsundsvägen. Vi hamnade mitt i en skogsavverkning så parkeringen var sönderkörd av skogsmaskiner. Men det gick ändå att parkera, så vi satte på oss ryggsäckarna och gav oss iväg. Första 500 meter var ingen direkt njutning eftersom det kändes mer som en arbetsplats än en vacker skog. Förhoppningsvis kommer det se bättre ut när skogsavverkningen är klar och stigen återställd.

Efter ca 800 meter kom vi fram till vindskyddet som ligger jättefint ute på en udde. Vi installerade oss och värmde vatten till varsin kopp kaffe. Rakt utanför vindskyddet låg en motorbåt, det här området är populärt bland båtfolk. Båtägarna tog gummibåten och rodde över till andra sidan för att laga middag uppe på berget. Kanske hade de tänkt äta vid vindskyddet men vågade inte när vi hade intagit det...

Vid parkeringen

Charmigt vindskydd, lagom för två
Här kan man skymta vindskyddet från berget mittemot
Sen fortsatte vi Råholmastigen mot slutmålet vid Holminge, ett röse från bronsåldern. Under den tiden var det här en av de få bergstoppar som stack upp ur havet. Det är alltid lika fascinerande att tänka sig hur landskapet såg ut då. Efter att ha beundrat röset gick vi samma väg tillbaka. Det var ingen märkvärdig natur längs stigen, men ändå en trevlig promenad. Höjdpunkten med Råholmastigen är nog ändå vindskyddet, kan tänka mig att det är en utmärkt utflykt för barn som inte orkar gå så långt. Stigen är drygt 2 km enkel väg från parkeringen så det är ju en lagom tur, och orkar man bara till vindskyddet så behöver man bara gå 800 m enkel väg.

Tillbaka vid vindskyddet lagade vi halloumiburgare med chokladkaka till efterrätt och njöt sen av kvällen vid brasan. Det är en lite märklig konstruktion av vindskydd med ett tak över eldplatsen. Det gjorde att själva vindskyddet blev rätt rökigt emellanåt och att det flög in aska. Framåt 22 kröp vi ner i våra sovsäckar, det var en skön kväll men A är alltid frusen och tyckte det var lite för kallt för att sova. Men efter ett tag sov vi båda två och vi vaknade hyfsat utvilade framåt 7.30 på morgonen. Då sken solen så det blev en härlig frukost i solen innan vi gick den korta biten tillbaka till bilen. Ett lagom vardagsäventyr!

Utsikt från berget mittemot vindskyddet

CJ beundrar röset från bronsåldern
Vi loggar en geocache, Råholmens hemlighet

Halloumi på gång

Fantastisk morgonsol
Frukost i solen
På väg hem, vid Röskär pågår skogsforskning så det är fullt med skyltar vid träden
Alla turer vi gjort på Bogesundslandet: