onsdag 29 december 2010

Phan tiet tur och våra sista dagar i Mui Ne

I förrgår hade vi ytterligare en göra ingenting dag i Mui Ne. Det innebar att vi efter frukosten spenderade förmiddagen på beachen och vid poolen. Idag blåste det lite mer och vågorna var enorma. Det blev lite otäckt då Ellen som är modigast i vattnet försvann och slogs i botten av en våg så hon fick skrapsår på benet. Lunch tog vi som vanligt på Lam Ton där barnens favorit är biffnudlar och A +CJ tar vårrullar och räkor i någon form.

På eftermiddagen ”vandrade” vi längs stranden och tittade på alla dessa kite-surfare och gick sedan vägen hem och passade på att göra lite shopping. Det finns massor av affärer men de har i princip samma saker, vatten, frukt, kläder och massor av souvenirer.

Storavågor men varma vindar

CJ hjälper en majsgrillningcyckel som kört fast på stranden

A+E på stranden i Mui Ne

På kvällen blev det lite spel och CJ+C avslutar kvällen med att se ett avsnitt av filmen Pacific som CJ fick i julklapp.

Nästa morgon gick vi upp tidigt (8) för att hinna äta frukost innan vår jeep tog oss med på dagens utflykt. Det är underhållande att åka på Vietnams vägar och rätt skumpigt, obekvämt och ganska långsamt att åka jeep. Efter en dryg timme stannade jeepen vid en drakfruktsplantage och naturligtvis fick vi frukt att äta. Den smakar inte så mycket men ska tydligen vara väldigt nyttig.

Vår jeepförare köper drakfrukt
Första stoppet var Ta Kou Mountain med Vietnams största liggande Buddha. Framme vid berget var det nästan helt öde och nästan lite spöklikt. Knappt en turist i sikte! För att ta sig till Buddhan måste man åka linbana upp på ett berg. Därifrån var det några hundra meter upp till en enorm vit liggande Buddha. Kanske inte så märkvärdigt, men klart värt en utflykt!

Efter att vi tagit oss tillbaka till jeepen åkte den tillbaka till centrala Phan Tiet där vi gjorde ett shopping- och matstopp på COOP. Ett stort (statligt?) varuhus där det fanns allt att köpa från 50” TV till mjölk. Vi fyndade i bokaffären och köpte på oss fina loggböcker för någon krona styck. Vi åt mat på en vietnamesisk Mc Donald’s kopia. Helt OK burgare och vi fick friterad kyckling istället för pommes men så kan det bli då de inte hade några engelska menyer.

Undar hur hamburgare smakar i Vietnam...
Efter Phan Tiet stannade vi vid Cham Towers, några gamla vackra torn. Här var vi helt ensamma och gick omkring en stund och tittade på de gamla ruinerna. Man hade en fin utsikt över Phan Tiet och stränderna.

Hela teamet utanför Cham Towers

Cham Towers

Utsikt mot Phan Tiet
Sista dagen i Mui Ne spenderade vi beachen och vid poolen. De tidigare dagarnas blåsande har gjort så att sanden från vår strand har försvunnit och vi upptäckte att vi hade ett ”stup” på 1,5 meter ned från solstolarna ned till vattnet där det bara för några dagar sedan var en liten lutande backe. Märkligt! Hoppas sanden hittar tillbaka på något sätt…

Vågorna har tagit bort sanden.

Hela dagen har det varit strömavbrott i Mui Ne så överallt körs små reservkraftverk. I princip var allt som vanligt, maten lagas över eld eller med hjälp av gas så det enda som vi märkte var att det inte kom något vatten på vår toalett.

Ikväll packade vi och åt vår sista middag i Mui Ne på Rung Forest Café. Det har varit en fantastisk vecka här lagom varmt, superfint hotell, bra stränder och pooler. Det har känts bra att bo på vårt lilla hotell där det känts som om vi haft poolen vid vårt rum nästan för oss själva. Men framförallt kommer jag komma ihåg Mui Ne för den goda maten. Inte minst frukostarna på hotellet med olika sorters hemgjord marmelad har varit suveränt. Vi har ätit vårrullar varje dag, något vi nog ska försöka oss på att laga själva hemma. Det blev också ytterligare 3 cachar i Vietnamn inte så illa då det finns knappt 40 i hela Vietnamn.

Imorgon bitti blir vi hämtade av en bil som ska ta oss tillbaka till Saigon och sannolikt betydligt mer hektiska dagar än dessa. Vi rapporterar mera!