söndag 26 december 2010

Att göra ingenting

Att göra ingenting är svårt. Familjen brukar tjata på mig att bara ta det lugnt och inte göra någonting. Så de senaste dagarna har jag verkligen försökt att inte göra något. Igår hade vi inte ens någon klocka utan vi styrdes av magen och ljuset.

En dag här i Mui Ne börjar när alla vaknat, utan att någon väckarklocka ringt, runt 8 på morgonen. När vi dragit oss i sängarna en stund går vi och äter frukost på hotellet. De har nybakat bröd, kaffe, juice och hemlagade marmelader. Vi brukar ta in en fruktsallad och E äter pannkaka med chokladsås.

Frukost
Efter frukosten går vi ned till stranden ett par timmar och badar i vågorna. A och CJ ligger mest i skuggan under parasollet och läser varsin bok. Enligt vietnameserna är det högsäsong och massor av folk medan vi tycker det är relativt lugnt både på stranden och runt om på restaurangerna.

E på beachen
E och C badar
A och E vid beach parasollerna
Det är mycket få säljare som går runt och vill sälja något, men på stranden går det runt några vietnamesiska tjejer och säljer frukt. De är påklädda från topp till tå med strumpor, handskar, ansiktsskydd och hatt, vi tror att det är för att de är rädda för solen. Hursomhelst så köpte vi lite frukt av dem idag, lite för att der är synd om dem men mest för att frukten är jättegod.

Frukt vi köpt på stranden
När vi sedan tycker det är dags att dra oss tillbaka till skuggan går vi upp till vår ”egen” pool och plaskar lite där för att bli av med saltet från havet.

E som är vårt eget vattendjur
Lunchen äter vi på Lam Tong som ligger precis bredvid hotellet och där är det mycket folk. Lunchen idag bestod av vårrullar med krabba, grillade räkor med ris, macka med pommes och nuddelsoppa med biff, en fruktsallad, två fruktjuicer och två cola. Trots plaststolar, plåttak och betonggolv så är vårrullar och räkor supergoda (bland det bästa i den väg vi ätit) och att det sedan hela lunchen kostar 212 000 Dong (75 kr) gör det ju inte sämre.

Gatan vi bor längs består av en jämn blandning av turistaffärer, hotell och ”resebyråer” . Vi strosade runt lite bland dessa och beställde en jeeptur till sevärdheterna runt omkring Mui ne. Lite märkligt är det men priser för utflykter betalar man i us dollar, vår 5 timmars tur kostade 28 dollar.

Gatan som går längs med stranden
Så blev det dags för fika på ett ställe som påstår sig ha Mui Nes bästa kaffe och det var faktiskt rätt ok.

Vi får väl pröva om det är sant...

Tja det var gott, bäst?
Tillbaka på hotellet spelade vi mahjong som var en av E:s julklappar och tog en dricka. Idag har vi frossat i vatten då vi druckit för lite några dagar. Efter att A vunnit mahjongspelet så badade vi havet igen, där vågorna blir lite större på eftermiddagen. Jag skulle gissa att det är runt 27 grader i vattnet och inga problem att doppa sig med andra ord.

När sedan mörkret lagt sig gick vi en kort promenad och handlade bla ett par nya shorts till CJ. Middagen som bestod bla av kalla vårrullar med räkor, åt vi på Huang Vu. Ännu en gång åt vi en riktigt god måltid och som vanligt var vårrullarna bäst.

Efter middagen blev det en omgång Vagabond på hotellet som fick avsluta den här dagen av att göra ingenting. Imorgon gör vi nog ingenting igen.