söndag 12 april 2020

Sörmlandsleden etapp 31: Stavsjö - Åbo

Efter en avbruten semester i Portugal är vi tillbaka i Sverige och äntligen ute på Sörmlandsleden igen! Första dagsturen blev etapp 31 från Stavsjö till Åbo. Vi parkerade en cykel vid etappstarten i Åbo och åkte sen tillbaka och parkerade bilen i Stavsjö. Med facit i hand hade det varit smartare att göra tvärtom för att inte behöva åka så mycket bil, men man kan ju inte alltid göra de bästa valen, då hade ju livet varit trist.

Vi började med en termos kaffe i solen vid Stavsjön innan vi gick vidare norrut. Leden passerar över E4:an via en bensinmack men sen börjar en fantastiskt fin och varierad naturupplevelse. Först spång över mosse, så härligt i den kyliga, soliga vårdagen. Sen vidare in i trolsk, mossig skog med gott om spår efter kolning. Efter nån timmes vandring kom vi fram till ett vägskäl där etapp 31:1 viker av, det är en rundslinga på 16 km som binder ihop etapp 31 och 32. Men vi fortsatte vidare norrut längs etapp 31.

Framme vid Björnsjön blev det dags för lunch vid det vackert belägna vindskyddet. Men det var blåsigt vid vattnet så även om vi kröp in i vindskyddet så var vi genomfrusna när vi började gå igen. Kanske hade det varit smartare att ta lunchpaus en bit efteråt när vi kom in i skogen igen, där blir det ju mer vindstilla och det går att hitta platser i solen. Nu följde ett parti med hällmarker och en del backig terräng. Vi kom fram till en blå markering och följde den upp på ett berg för att njuta av utsikten. Även om det är mest gran- och talltoppar man ser är det något speciellt med höjder och att se ut över landskapet. Strax efter det finns två alternativa vägar att välja på, upp på berget eller runt berget. Nu var vi lite trötta i benen efter första bergstoppen så vi valde den lättare varianten.

Sista delen innan Åbo går längs en bäckravin och över bäcken fram till etapptavlan. CJ cyklade tillbaka mot Stavsjö för att hämta bilen medan A vandrade den fina grusvägen för att möta upp.

Redo för vandring, på plats i Stavsjö
Längs Stavsjöns strand
Rastplats
Kort avstickare upp till macken

Här viker etapp 31:1 av söderut
CJ inspekterar en av flera torpplatser vi passerade, alltid lika fascinerande att fundera över hur livet sett ut en gång i tiden här i skogen
På väg mot vindskyddet vid Björnsjön

Så var vi framme i Åbo efter 12 kms vandring

Sammanfattning: 12 km vandring i vackra skogar med mycket vildmarkskänsla, nästan ensamma på leden.

Läs om fler vandringar vi gjort längs Sörmlandsleden: