söndag 29 september 2019

Gotska Sandön - dag 3

Så är vi framme vid vår tredje och sista dag på Gotska Sandön. Om inte vädret samarbetar så kan det hända att man blir kvar ett par nätter till på ön. På morgonen sätter personalen upp ett anslag som berättar om båten går och varifrån. I vårt fall hade vinden nu mojnat rejält och båten hade inga problem att åka.

Vi åt frukost, städade ur vårt rum, lastade bagaget på traktorflaket och gav oss sen iväg på ytterligare en vandringsdag. Samlingen vid båten var vid 16-tiden så vi hade gott om tid för mer äventyr.

Nu var det dags att utforska Höga Åsen och den märkliga, annorlunda, vackra, trolska skogen på ön. I broschyren för Gotska Sandön står det "En av Sveriges finaste skogsleder". Nu har vi ju vandrat rätt så många skogsleder så vi har gott om material att jämföra med. Men vi får erkänna att det inte var helt fel, en fantastisk skogsupplevelse!

Vi gick Höga Åsen-leden från lägerplatsen, först skog och sen en kort sträcka längs med stranden.  Vandringen går stora delar längs åsen med rätt varierad terräng upp och nerför skogsbranterna. Leden passerar Schipka-passet som är ett handgrävt pass för att underlätta transporter mellan norra och södra delen av ön. Det blev många fotostopp längs vägen, mest för att fota de helt magiska tallarna. Den här delen av skogen består av gammal orörd tallskog, här var det för besvärligt att bedriva skogsbruk. De speciella omständigheterna på ön har format tallarna i de mest märkliga formationer, som silverfärgade konstverk längs leden.

Vi gick inte hela den gröna leden utan efter ett tag vek vi av mot Säludden. Vi ville förstås passa på att uppleva en av öns sevärdheter, en udde där man kan få studera sälar om man har tur. Framme vid Säludden möttes vi av en stark doft och märkliga ljud. Udden var full av skarvar som samsades med minst 20 sälar, vilken upplevelse! Som besökare går man på en lång spång ut mot udden och står sen bakom ett plank med hål där man kan betrakta djuren, det fanns också kikare att använda. Vi har aldrig umgåtts med sälar så här tidigare, det var en häftig upplevelse!

Efter det äventyret var det dags för lunch, vi gick på vägen längs stranden tills sälskyddsområdet tog slut och vi kunde gå ner på stranden. Här låg vi länge i solen och njöt innan vi gick den sista biten tillbaka mot Las Palmas. Dagens vandring blev totalt 14,5 km.

Vi lämnar vår fina stuga Kanonen

En sista titt på kartan innan vi gav oss iväg

Medan vi väntade på båten hann vi logga öns sista geocache innan båten dök upp. Vi lyckades faktiskt hitta alla geocachar som fanns på ön, det blev en bra bisyssla under våra vandringar. Geocacharna bjöd också på lite extra information och berättelser om platserna på ön. Den svåraste burken att hitta var Gotska Sandön till fots, där vi fick ge upp och be besöksvärden om en ledtråd innan vi kunde plocka fram den.

Så här såg geocaching-kartan ut när vi var klara.

Båtresan tillbaka till Nynäshamn gick betydligt bättre än ditresan, nu hade sjön lagt sig och det var nästan njutbart!

Hela vår tur till Gotska Sandön:
Gotska Sandön - dag 1
Gotska Sandön - dag 2
Gotska Sandön - dag 3

Vill du planera en tripp till Gotska Sandön så läs mer på: