lördag 28 september 2019

Gotska Sandön - dag 2

Efter en lugn första dagGotska Sandön var vi redo för en längre vandringsdag. Med hjälp av den utmärkta vandringskartan över ön planerade vi en rutt och gav oss iväg efter en lyxig frukost. Vädret var så där fantastiskt sensommarvarmt. Vi följde den blå vandringsleden längs den västra sidan av ön mot Hamnudden, med första stoppet vid Gamla Gården. Här har det bott bofasta under 1700-1800-talet. På skyltar vid gården och på muséet vid Fyrbyn kan man läsa berättelser om karaktärerna Gottberg och Madame Söderlund som bott här. Det blev lagom med en kaffepaus här på gården för att reflektera över hur livet kan ha sett ut på den här avlägsna ön på den tiden.

Leden går vidare ner till stranden, förbi öns kyrkogård och fram till Hamnudden. Här finns två stugor att besöka, först Bourgströms och sen Nymans. Vid Nymans fanns en geocache som ingen ännu hade hittat, så vi var lite ivriga för att se om vi kunde bli först. Väl framme var det ett gäng i personalen som stod precis vid cachen för att fixa med stugan. CJ fick erkänna vad vi gjorde och en i personalen hjälpte oss att ta fram geocachen. Och vi var först, heja oss! Här vid Nymans finns en tältplats om det är så att man känner att det är för mycket folk på lägerplatsen och man vill bo mer enskilt. Den här dagen såg vi dock inte till några tält.

Nu lämnade vi den blå leden Hamnudden för att fortsätta på den svarta Högaland som går längs med den södra stranden. Det var rätt jobbigt att gå i sanden ibland, men leden gick ofta en bit ovanför stranden där det var åtminstone marginellt lättare att gå. Framme vid Tärnudden tog vi lunchpaus och satt länge och njöt av solen och upplevelsen. Vår ursprungliga plan var att fortsätta längs med stranden fram till Kyrkudden och Säludden, men vi insåg att det skulle bli alldeles för långt. Så, vi valde att ta den lila Tärnudden-leden som går spikrakt genom ön tillbaka. På kartan ser det rätt trist ut, men det visade sig vara en fin tur genom den här speciella skogen med sina träd, sanddyner och växter.

Dagens tur blev 23 km så väl tillbaka var det skönt att ta en kall dusch innan vi gick på Helgmålsbön i kapellet. Vi är inte så kyrkliga av oss, men det var en avslappnad, friluftsinspirerad andakt som blev en bra avrundning på dagen. Det var fortsatt fint väder på kvällen så det blev ytterligare en trevlig middag ute på lägerplatsen.

Frukost på Lägerplatsen

Kort avstickare till "Elefanten" ett av de få stenblocken som finns på ön
Gamla gården, fantastiskt fint renoverade byggnader
Här har vi Madame Söderlunds stuga

Kyrkogården
Underbart att känna vinden och doften från havet

Fin plats för en fika

Bourgströms, det var guidad visning här senare på dagen men det passade inte riktigt vår rutt så det missade vi
Här framme skymtar tältplatsen vid Nymans

Lunch vid Tärnudden

Resterna av ett gammalt utomhusmuseum

Många spännande växter
Tärnudden-leden på väg tillbaka till Lägerplatsen