lördag 12 maj 2018

Roslagsleden etapp 4: Lövhagen - Domarudden

Etapp 4 och 5 på Roslagsleden har vi sparat eftersom vi tänkt göra det som en tvådagars-tur med övernattning vid Domarudden. Så den här varma och soliga Kristi himmelfärdshelgen blev det äntligen av.

Vi tog buss till Lövhagen (två byten via Danderyds sjukhus och Söderhalls trafikplats) och efter 1,5 timme var vi framme och redo att börja gå. Första sträckan går på bilväg, det går att undvika vägen delvis genom att vandra på golfbanans grusvägar istället. Efter kanske en kilometer viker så leden av in i skogen. Det här är en etapp som mest går på grusvägar i skogen. Och inte charmiga grusvägar med vacker grässträng i mitten, utan grusvägar med nylagt grus i form av hårda, kantiga, stora stenar. Inte helt optimalt för vandrare.

Efter ett tag viker leden av ner mot Lilla Harsjön, det vackraste partiet på den här etappen. Ett fantastiskt vackert beläget vindskydd vid en idyllisk sjö. Det var egentligen inte dags för lunch, men vi kunde inte motstå att ta lunchpaus här. Så vi satt på klipphällarna i solen ett bra tag. Trots helg och vackert väder var det ingen trängsel här, vi såg faktiskt bara några enstaka människor under hela vandringen. Inte förrän framme vid Domarudden blev det mer fart.

Efter Lilla Harsjön blir det åter skogsstig en stund. Vi gjorde en avstickare till Bromseby naturreservat och bara andades skog en stund, ett kort skogsbad helt enkelt. Grusvägarna fortsätter sen vidare söderut. En lång sträcka går genom vackra hagar och ängar, förbi gården Tärnholm. Sen blir det åter ganska trista vyer med planterad granskog. Vi satte oss på ett kalhygge och tog eftermiddagskaffe. Då bröts tystnaden av en polishelikopter som på låg höjd länge hovrade över oss, undrar vad de letade efter? Kanske var det en övning eller så var de på jakt efter någon...

Vid etappstarten vid Lövhagens busshållplats

På väg längs grusvägen

Vackra vindskyddet vid Lilla Harsjön

Njuter vid Lilla Harsjön

Plockmat till lunch - grönsaker, ägg och mjukost

En avstickare in i naturreservatet hann vi med

Skrovlig grusväg genom planterad skog

Polishelikopter under fikapausen

Vackert sommarlandskap

Med ny energi efter polisdramat så traskade vi vidare mot Domarudden. Vi firade med varsin öl på kaféet i Domarudden, och checkade sen in i vår fina stuga. Utan tunga ryggsäckar tog vi sen en tur runt Domarudden för att logga geocachar och utforska området. Vi har letat geocachar här på en tur tidigare, men tydligen missat att logga på nätet så nu fick vi göra om det igen! Några riktigt roliga geocachar hittade vi, som till exempel Hemma hos, Snäll pippi och Phone home.

På kvällen hängde vi runt stugan och lagade en fantastisk linsbolognese på stormköket. Rätt mycket folk på kvällen som grillade och umgicks, men det var ändå lugnt runt vår stuga. Efter en lång dag ute i solen somnade vi nöjda och belåtna rätt tidigt.

Framme vid Domarudden med vår fina stuga Ingmarsö i bakgrunden

Ett exempel på vad man kan hitta i skogen om man geocachar runt Domarudden

Kvällspromenad runt Trehörningen

Linsbolognese - linser, krossade tomater, lök, vitlök, tomatpuré och en massa kryddor. Toppa med ost och tomat, servera med pasta. Avnjut med ett glas rött vin, gärna i solen vid en charmig stuga i naturen.

Nästa dag fortsatte vi turen med etapp 5 mot Wira bruk, en längre etapp med mycket mer skog och vildmark.

Vi har gått samtliga etapper längs Roslagsleden, läs alla inlägg här: