torsdag 30 juli 2015

Roslagsleden etapp 8: Roslagsbro - Vigelsjö (Norrtälje)

Vi har fortfarande några etapper kvar av Roslagsleden att vandra, så den här semesterdagen passade det bra att prova en etapp till. Den här gången blev det etapp 8 som går mellan Norrtälje och norrut mot Roslagsbro. Vi valde dock att gå den söderut, så vi började i Roslagsbro eller snarare Drottningdal. Bilen parkerades i Norrtälje och så tog vi buss 645 till hållplats Drottningdal där etappen startar vid idrottsplatsen.

Först fick vi gå en kort bit längs asfaltsvägen innan vi kom fram till Roslagsbro kyrka. Och den får man inte missa! Oerhört vacker och enkel kyrka från 1200-talet med Sveriges äldsta altartavla och fina muralmålningar. Efter att ha beundrat kyrkan en stund så loggade vi cachen Roslagsbro kyrka och passade samtidigt på att krypa in i klocktornet.

Vid bron över Broströmmen strax söder om kyrkan så träffade vi på ett par vandrare som var på väg norrut mot Grisslehamn. De hade gått från Norrtälje på 2 timmar - så mycket raskt marscherat! Om de ska orka hela vägen fram så hoppas vi de drog ner på tempot senare...

Utsikt från klockstapeln mot Roslagsbro kyrka

Första biten efter Roslagsbro gick på en traktorstig som inte kändes så välbesökt, rätt högt gräs emellanåt men vi gick genom fint landskap. Några kantareller plockade vi med oss. I Hov övergick stigen till grusväg istället och vi följde grusvägen ett bra tag förbi en del hus och gårdar. Vi gjorde en avstickare till badplatsen vid Gillfjärden som blev ett bra lunchställe. Vi loggade en cache och passade på att titta på live-streaming från Japan där 2015 World Scout Jamboree invigdes (där teamets två ungdomar befinner sig).

En stund efter lunchen så fick vi äntligen uppleva riktig skog och en smal skogsstig. Även om första delen också var trevlig så är det ju den här skogsupplevelsen som vi egentligen är ute efter! Sen efter en bit så närmade vi oss Norrtälje så då börjar man se spår av civilisationen och nybyggda villaområden. Framme vid ett motionsspår tog vi av vänster en bit till en fin skogslekpark med utegym där det också fanns vindskydd och grillplats. Och så klart en geocache!

Trevlig skylt!!

Vacker grindstolpe i blomsterhavet

Lunch vid badplatsen

Nästa stopp blev på Färsna gård som är en 4H-gård med kafé och traktormuseum. Vi tog en fika, loggade en cache och tittade lite på traktorer och djur.  Sen gick vi vidare mot Vigelsjö friluftsområde. Vi stannade till vid ett fint fågeltorn (där vi inte hittade cachen som skulle vara där) och hamnade sen i djungeln! Här behövdes definitivt långbyxor för att ta sig genom brännässlorna. Det kan inte vara så många som vandrar den här delen av leden, det borde väl ha varit mer upptrampat då kan man tycka. Till CJs stora förskräckelse var vi också tvungna att tränga oss förbi ett gäng kossor som hade bestämt sig att hänga precis på leden som gick genom kohagen. Men det gick bra - vi överlevde!

Sista delen av leden går längs vattnet vid Vigelsjö friluftsområde fram till vattenrutschbana och badplats - helt folktomt denna kyliga Sverige-sommar. Här avslutades etapp 8, men vi fortsatte vidare in till Norrtälje och tillbaka till bilen. En trevlig etapp som fick betyg 3, fint landskap men lite för lite skog för vår smak.

Utforskar Färsna gård
Djungeln i Vigelsjö

Vackert i Norrtälje

Vi har gått samtliga etapper längs Roslagsleden, läs alla inlägg här: