onsdag 1 januari 2020

Sörmlandsleden Strångsjövägen - Lundsjön (etapp 27, 26, 25)

Eftersom vi har en del etapper på Sörmlandsleden som är lite längre bort att åka så försöker vi göra flerdagsturer, den här gången blev det två dagar runt Katrineholm. Efter lite research kom vi fram till att smidigast var att parkera bilen i Katrineholm längs etapp 26 och sen ta taxi ut till etappstarterna. Så första dagen åkte vi hemifrån tidigt för att hinna göra vandringen i dagsljus, vi parkerade vid Biltema och strax dök vår förbeställda taxi upp. En kvarts taxiresa ut i skogen och så stod vi vid etappstarten till etapp 27 (eller etappslutet om man ska vara petig).

Dag 1 - Etapp 27 och del av etapp 26
Första dagen gick vi alltså norrut mot Katrineholm på etapp 27 och delar av etapp 26. Det var en grå dag och ett par minusgrader. Marken var frusen och det var ett par centimer snö på backen. Snön och kylan gjorde att den här etappen blev mer lättgången, leden var nämligen helt sönderkörd av motorcyklar första delen. Det är säkert väldigt geggigt och svårt att gå här när vädret är mildare, men nu kunde vi lättare parera hindren. Ingen märkvärdig naturupplevelse, mest ung odlad skog längs leden och en del kalhyggen.

Leden går in genom Forssjö med fina gamla bruksbyggnader, här försökte vi sätta oss och ta en vilopaus men utan skydd för träden i skogen blåste det kyligt så vi skyndade vidare. Efter sträckans jobbigaste backe kom vi upp på en ås med fin vandring, för att sen nå Skirtorpssjön med fascinerande dödisgropar som väl får kvala in som den mest intressanta sevärdheten på den här etappen. Strax innan leden gör en avstickare i form av en rundslinga till Ramsjöhult tog vi lunchpaus vid vindskyddet vid Skogen. Det var en familj där när vi kom men vi fick plats ändå och kunde steka på vår lunch med veganska chorizo. Efter en stund försvann familjen och skogen blev tyst igen.

Sista biten in mot Katrineholm gick vi på etapp 26, med cykelbanor längs industriområden tillbaka till bilen. Kvällen tillbringades på ett fint Airbnb-boende innan vi laddade om för ytterligare en vandringsdag.

Kylig morgon vid Strångsjövägen
Roligt att leta djurspår i snön

Vi vandrar genom Forssjö och gamla bruket

Vindskyddet i Skogen på etapp 27

Ytterligare en etapp avklarad, nu påbörjar vi etapp 26
Det började skymma när vi närmade oss Katrineholm
Dag 2 - Etapp 25 och resten av etapp 26
Vi upprepade proceduren nästa dag, parkerade bilen på samma plats och möttes av vår taxichaufför igen. Den här gången åkte vi norrut och blev avsläppta vid etappstarten till etapp 25 vid Lundsjön. Här möttes vi av mer vildmark än första dagen, det kändes som om vi nu befann oss längre bort från civilisationen. Vädret hade skiftat också, den här dagen gick vi 8-9 plusgrader och snön var helt borta från marken. Det betydde mer lerig led, men här var leden tack och lov inte alls lika sönderkörd. På sina platser var det översvämningar så vi fick gå en del omvägar, men leden var ändå helt vandringsbar.

Etapp 25 var en trevlig bekantskap med flera intressanta stopp längs vägen. Rätt snabbt efter starten förgrenar sig leden och man kan välja två vägar, efter att ha läst på visste vi att det var smartast att gå mot Vigors kyrka. Den andra vägen säger "Utsikt" men den utsikten är nu skymd av höga träd. Vigors kyrka däremot var en fascinerande plats med ett enormt flyttblock som tydligen ska ha använts som en offerplats. Sen passerade vi fiskesjön Ljusgryten och strax därefter kom vi fram till nästa sjö, Myrgryten. Här fanns ett fint vindskydd, det såg ut att vara en utmärkt plats om man vill övernatta, och på andra sidan sjön passerade vi en plats med kolarkoja och rester av en kolmila.

Sevärdheterna fortsatte, nästa stopp var Gölstugruvan med en fantastiskt fin utomhuskyrka. Och så precis innan etappen är slut kom vi fram till sjön Mellan-Malmen med flera badplatser och bra ställen att rasta på. Vi satte oss i strandkanten och åt lunch, det var dock lite blåsigt vid sjön så det blev ingen lång njutningsfull paus.

Så var det dags att gå resten av etapp 26 som vi började igår. Först en bra bit längs väg, med en avstickare för att beundra en "sevärd gran", och vi kan bara hålla med - granen var sevärd! Sen in i skogen en stund, fram till ett fantastiskt välskött vindskydd som hade allt från yxa till C-vitaminer! Sista biten gick precis som igår via cykelbana tillbaka mot stan.

På't igen!
Smidigt att ta taxi ut i skogen
Hinder på leden...
Vi tog vägen mot höger
Framme vid Vigors kyrka

Vindskyddet vid Myrgryten
Fin kolarkoja som går att övernatta i
Friluftskyrkan vid Gölstugruvan

Vandringens sista vindskydd vid Häggsjön på etapp 26

Sammanfattningen av våra två dagar blev:
Dag 1 - 20 km längs etapp 27 och del av etapp 26
Dag 2 - 17 km längs etapp 25 och resten av etapp 26
Bäst betyg fick etapp 25 med pärlbandet av sevärdheter längs vägen, sämst betyg får vi nog ge etapp 26 som ju är lite av en transportsträcka via Katrineholm. Men alla etapperna var väl omhändertagna och i fint skick med undantag för de skador som traktens ungdomar(?) gjort genom att köra cross i skogen.

Läs om fler vandringar vi gjort längs Sörmlandsleden: