söndag 5 januari 2020

Sörmlandsleden etapp 44 (och del av 45): Sandstugan - Nyköping

Fler lediga dagar i julhelgen innebär en chans att gå ytterligare en etapp på Sörmlandsleden. Vi valde att fortsätta leden bort från Nyköping, och det blev då etapp 44 och en del av 45 genom Nyköping. Även om dygnet nu börjar bli längre är dagarna forfarande korta så vi började vandringen hyfsat tidigt på morgonen. Vi parkerade i Nyköping, ringde en taxi och fick skjuts till etappslutet av etapp 44 vid busshållplatsen Sandstugan.

Etappen börjar vid en klunga hus för att snabbt bege sig ut i skogen och så håller sig leden i skogen på stigar och skogsvägar första halvan. Solen sken den här januarimorgonen men det var isande vindar som gjorde vandringen kylig. Alltså var det smart att vandra mest i skog idag, träden ger fint skydd från vinden. Efter en stund i skogen mötte vi en jakthund som nosade på oss och därefter vinkade vi till en jägare på håll. När jakt pågår känns det alltid bra att jägarna får syn på oss så de kan varna jaktkompisarna att vi är i området.

Runt Nyköping finns ett gytter av anslutningsleder, rundslingor och avstickare av Sörmlandsleden så det var lite svårt att förstå hur vi skulle gå när vi tittade på kartan innan. Framme vid Ryssbergen delar sig leden i tre sträckor, en led genom Ryssbergen, en via den gamla försvarsruinen Kilakastalen och en via Stora Kungsladugården. Huvudetappen visade sig vara den via Kungsladugården så vi valde den (vi kommer tillbaka och går fler slingor en annan gång). Nu hade vi hunnit bli hungriga och kastalen funkade bra som vindskydd så vi gjorde en avstickare dit också för att äta våra äggmackor i skydd från blåsten.

Strax innan etapp 44 avslutas passerade vi naturreservatet Svanviken - Lindbacke. Här har vi sett fantastiska foton från när vårblommorna skapar en blå matta på våren, så hit får vi återkomma framåt vårkanten och utforska mer.

Nu hade vi ytterligare några kilometer kvar på etapp 45 till centrala Nyköping där vi avslutade vandringen senast när vi gick från Svärta kyrka till Nyköping. Första delen fram till slottet Nyköpingshus var rätt ocharmigt men sen går leden fint längs Nyköpingsån. Det var mycket vatten i ån så fallet vid Storhusfallet var mäktigt! Framme i Nyköping firade vi att vi vandrat ytterligare 1,5 etapp av Sörmlandsleden med fika på stan.

Så var vi vid en etappstartsskylt igen!

Avstickare till kastalen
Inte så pjåkig utsikt från vårt lunchställe
Fina hagar vid Stora Kungsladugården

En av Sörmlandsledens mest påkostade etappskyltar?

Dagens tur blev runt 17 km, etapp 44 var en klart godkänd skogsetapp och etapp 45 imponerar som en trevlig stadsetapp där vi fick se mer av Nyköping än vi gjort tidigare. När vi väl klarat av alla huvudetapper på Sörmlandsleden kommer vi tillbaka och vandrar alla andra slingor här i området runt Nyköping, det lär väl hålla oss sysselsatta ett tag!

Läs om fler vandringar vi gjort längs Sörmlandsleden: