lördag 23 juli 2016

Sörmlandsleden - Vildmarkstur från Läggesta till Gnesta

Vi ville ta några vandringsdagar på semestern för att njuta av det fina vädret, och A behövde dessutom träna lite inför fjällvandringen senare i sommar. Efter lite research kom vi fram till att Sörmlandsleden från Läggesta till Gnesta (eller möjligen Mölnbo eller Järna) skulle bli en lagom tur. Så här beskrevs turen på Sörmlandsledens webbplats: "Terrängen är vildmarkslikande, utan bebyggelse och går genom barrskog, förbi kärr och mossar och ett antal sjöar med badmöjligheter." Det lät ju helt oemotståndligt!

Dag 1: Läggesta - Glådran (etapp 15:1, halva 15, halva 14)

Vi tog tåget från Stockholm till Läggesta, mycket smidigt. Vi hade sällskap av ett par damer på tåget som nog inte hade åkt tåg sen 70-talet utan de njöt av varje liten detalj. Mycket underhållande.

I Läggesta börjar etapp 15:1 som är en anslutningsled på 6 km. Första delen går på cykelbanan längs en trafikerad väg, men redan efter 1 km svänger man av till en mindre väg utan så mycket trafik. Vi loggade geocachen Sopor på vägen. Strax innan Ådals kvarn skulle det finnas en källa, men den måste vi ha missat, vi såg ingen skylt i alla fall. Nu hade vi ju fyllt på med vatten när vi åkte så än hade vi läget under kontroll. Efter Ådals kvarn lämnar leden vägen och man kommer in i skog och sen är det i princip inga fler bilvägar under flera dagars vandring.

Sträckan genom skogen ner till etappstarten var rätt kuperad och ansträngande att vandra emellanåt. Lite ovant med tunga ryggsäckar också, tur att det var en vacker sträcka att njuta av. Efter 6 km avslutas etappen och vi anslöt mitt på etapp 15. Vi gick mot Fredriksberg, sträckan mot Skottvång får vi spara till en annan gång. Här passerade vi två källor, den första med vatten i och den andra helt torr. Vi behövde verkligen vatten till kvällen så nu hoppades vi på den källan som skulle finnas framme vid sjön Glådran. Vacker vandring, ganska högt upp med mycket vildmarkskänsla. Vi såg faktiskt inte en enda person på leden första dagen.

Vi passerade Fredriksberg (loggade en cache på vägen) som också avslutade etapp 15, nu påbörjade vi istället etapp 14. Vi fortsatte uppåt och gick på Ulvsätterbergen med fina hällmarker och vacker utsikt. Fantastiskt skön vandring, lite varmt men nu framåt eftermiddagen var det lite molnigare och det fläktade en del. Vi tog en fikapaus och loggade geocachen Vid vilda leden.

Ungefär halvvägs når etappen fram till sjön Glådran där det finns en rastplats, och där hoppades vi att det gick att få vatten och hitta en bra tältplats. Rastplatsen var fin och låg precis ner vid sjön. Vi tog ett bad när vi kom fram, lite svårt med stenig och geggig botten med väldigt skönt. Sen lämnade vi ryggorna och gick mot kallkällan inne i Björndalsbergens naturreservat. På vägen upptäckte vi ytterligare en rastplats på andra sidan sjön och bestämde att det skulle bli vår lägerplats för kvällen. Och kallkällan hade gott och kallt vatten, så vi var nöjda! Vi hämtade ryggorna, loggade geocachen Glådran och gjorde sen i ordning kvällslägret. Middagen blev en gammal favorit, wokade nudlar med sweet chili sås. Det brukar vi göra med torkade grönsaker på fjället, men den här gången hade vi en påse frysta wokgrönsaker som hade tinat under dagen. Det var en varm kväll så brasan behövdes egentligen inte, men om man nu bor vid en lägerstad så är det klart att en liten brasa får man väl tända i alla fall.

Då börjar vi då!
Vi börjar på asfalt...
Sen blev det grusväg...
Och rätt snart skogsstig
Gott om blåbär i skogen
Brant nedför, tur att det fanns rep att hålla sig i
Etappslutet av 15:1, nu är vi ute på etapp 15
Självklart skriver vi i gästboken
En burk väggspackel?? Nej, en geocache så klart!
Så var vi framme vid etappstarten för etapp 14
Rastplatsen vid Glådran, vi bodde precis mittöver
Kallkällan vid Björnbergens naturreservat
Dags för middag
Wokade nudlar med sweet-chili

Dag 2: Glådran - Djupsjön (halva etapp 14, halva etapp 13)
Vid Glådran kan man välja att gå en rundslinga genom Björndalsbergens naturreservat eller gå runt reservatet. Vi skulle förbi kallkällan igen och fylla på vatten så vi gick genom reservatet. Här fick vi se två älgar som vi skrämde iväg. Litet annat landskap den här dagen, fortfarande en del berg men väldigt många sjöar. Och i princip ingen bebyggelse, så vi hade fortfarande en riktig vildmarkskänsla. Vi mötte två par som var ute på dagstur, annars inga fler vandrare den här dagen heller.

Uppe på Fräkensjöberget finns ett utsiktstorn och bakom tornet finns ett vindskydd som ligger i lä bakom klippor. Men vi behövde inget skydd från någon vind idag utan fortsatte ner till Fräkensjön för att äta lunch, precis vid geocachen Fräkensjön. Faktiskt så fanns det en cache vid varje sjö så vi hade gott om delmål under dagen.

Vår ursprungliga plan var att gå vidare ända fram till skärmskyddet vid Lilla Horssjön på etapp 12, men det var väldigt varmt att gå och terrängen mer ansträngande än vi räknat med. Så, det kändes smartare att gå lite långsammare och avrunda dagen tidigare vid skärmskyddet vid Djupsjön istället. Vi gick fram till skärmskyddet och konstaterade att vi var ensamma där också. Vi lämnade ryggsäckarna och tog med alla vattenflaskor för att gå mot källan som ligger ca 1 km från skärmskyddet. Till vår stora lycka var det friskt och rent vatten i källan - så det räckte till både middag, frukost och vandringen nästa dag.

CJ hade plockat kantareller lite här och av under vandringen så till middag blev det kantarellrisotto (med lite extra champinjoner som vi hade burit med oss) och en kåsa vin till det. Inte illa!

Dags att planera dagens vandring
Alternativ väg genom Björndalsbergets reservat, klart vi valde den!

Och så lämnade vi etapp 14 och gick in på nästa etapp

Utsiktstornet uppe på Fräkensjöberget (eller Högtorn som det också kallas)
Vackra klippor uppe på berget
Cool burk från 1941 med insamling för att finansiera tornet
Skärmskyddet vid Fräkensjöberget

Bra service med dass och soptunnor längs leden

Kallkällan vid Djupsjön

Kantarellrisotto på gång

Dag 3: Djupsjön - Gnesta (etapp 13:1)
Sista dagen blev också den varmaste. Vi vaknade och svettades i tältet, så det blev en tidig morgon, vi satt en stund nere vid sjön och njöt av den totala tystnaden och ensamheten. Underbart!

De enda personerna vi träffat under vandringen, paren igår, hade varnat oss och sagt att sträckan mot Gnesta var tråkig och mest gick på väg. Men vi orkade inte gå längre så vi tog den i alla fall. Med väldigt låga förväntningar så blev vi mycket nöjda - en jättefin tur mestadels. Vi gick tillbaka några hundra meter från skärmskyddet till etappstarten av etapp 13:1. Sen gick leden först på skogsväg innan den vek av in i skogen. Även den här etappen slingrade sig fram vackert längs sjöar och skogsmarker och något enstaka kalhygge.

Framme vid badet i Klämmingsberg tog vi lunchpaus och badade. Jättefint bad, här finns en kiosk och möjlighet att fylla på vatten. Sen hade vi fått för oss att det var bilväg hela vägen till Gnesta men faktiskt hade man lyckats dra leden på småvägar och stigar en stor del så vägen mot Gnesta blev behagligare än vi trott. Väl framme tog vi en vätskepaus vid kaféet vid stationen och väntade på pendeltåget norrut.

Vilken fantastisk morgon!

Etappstart 13:1 mot Gnesta

Klämmingebadet

Inte mycket skugga här inte...
Och så lämnar vi vildmarken och hamnar i civilisationen igen
Hej då Sörmlandsleden!
Betyget blir att det här var en väldigt fin vildmarksvandring, med varierande terräng och en känsla av att befinna sig långt från civilisationen. Hit kommer vi absolut tillbaka för att vandra de delar som vi missade den här gången.

Läs om fler vandringar vi gjort längs Sörmlandsleden: