onsdag 5 januari 2011

GC statistik och lite mer efter vår Asien resa

Så var vi hemma igen efter att ha varit på resande fot i tre veckor. Som det alltid brukar vara så är det förstås riktigt skönt att vara hemma. Det ska bli kul att få laga lite egen mat efter alla restauranger. C har beställt köttbullar och snabbmakaroner och jag själv längtar efter en frukost med DN och filmjölk. Vi spekulerade i hur mycket läsk/juice som druckits under den här resan. Om man räknar med lunch + middag och ett vätskestopp per dag så har det druckits minst 1 liter per dag dvs 21 liter, så nu blir det mjölk och vatten att dricka ett tag. Som vanligt efter våra resor så blir det hälsotema när vi kommer tillbaka!

Under våra två veckor i Vietnam har vi frossat i vårrullar, ofta har vi tagit in dem som förrätt så vi måste ha satt i oss en sådär 100-120 vårullar var...  Men vi åt också massor av färsk frukt och pressade juicer -  favoriter var pomelo och rambutan.

Vätskepaus
Alla resor och bokningar har fungerat till 100%, tänk vad man kan göra med nätet nu förtiden ;-) Den enda incidenten var när vi bokat en tur till Mekongdeltat där vi skulle bli upplockade tidigt på morgonen och vi inte var klara när bussen kom. Men det löste sig då de kom tillbaka och hämtade oss. Själva turen följer ju det vanliga mönstret och är väldigt turistigt med besök på olika ställen där vi förväntas köpa saker. Antagligen är det på samma sätt när turister körs runt i Stockholm.

Båttur på en kanal i mekongdeltat
(vi sitter och latar oss medan en gammal tant och farbror fick paddla)
Ur ett geocaching-perspektiv var semestern delad i två delar, dels Hong Kong med event Say hello to Sweden och en hel del roligt geocachande och sedan Vietnam med sparsamt med geocaching. På hela semestern blev det totalt 46 geocacher, kanske inte särskilt imponerande på en treveckors period men i praktiken var det 40 cacher under våra sex dagar i Hong Kong och Macau. Av de 6 founds + 2 DNF:er i Vietnam så har vi varit vid 20% av alla cachar i landet där det totalt finns 40 st. Vi fick tre nya flaggor för länder vi varit i eftersom Groundspeak ju är snälla och räknar Hong Kong och Macau som egna länder.

När man åker så här långt bort så fick vi både vår östligaste geocache någonsin, Nina i Hong Kong, och vår sydligaste Saigons first Micro. Cape Mui Ne #2: Lotus Lake 37 blev den cachen som var längst hemifrån 8976,05 km.

Cape Mui Ne #2: Lotus Lake, den cache som ligger längs hemifrån.
Roligaste cacherna (förutom eventet) var nog (Almost) Peak of The Peak som vi tog tillsammans med alla som var på eventet. Så som det ska vara på event flockas alla runt målet…
Eventaktivitet
En annan kul var South Y North, förutom att vi fick en fin dag med lite vandring på Lamma Island så är det ett bra exempel på hur fantastisk geocaching kan vara. Vi blev nämligen hejdade av en amerikan som verkade mycket självsäker och som förklarade att man inte kunde gå dit vi ville. Men vi hade ju en GPS och beskrivning på gc.com så vi letade oss fram genom husen och de små gränderna. Och visst gick det alldeles utmärkt att ta sig fram! Även den virtuella Lamma Island var väl värt omvägen och tog oss till en plats som vi kanske inte sett utan GC.

Loggning på Lamma Island.
Vandring på Lamma Island
Jag var i Macau en dag och där var det nästan uteslutande bunkercacher, tex Guia Nova's Observation Post. Det är ju lite extra spännande med bunkrar som faktiskt använts på riktigt. Om man tar de 5 centralt belägna cacherna så har man sett det viktigaste i Macau.

Vi tog också flera bra cacher ute på Lantau Island tillsammans med Sthlm greystones.  Uppe vid den stora buddastatyn kunde vi logga en virtuell, en earthcache och en traditional på i princip samma ställe. Det är i alla fall rekord för vårt team. Och sen en letterbox  inte långt därifrån. Det var också den dagen då vi tog flest cachar under semestern.

Bästa cachen i Vietnam var nog den virtuella cachen Cu Chi Tunnels som också tog oss till ett spännande ställe. Som vanligt rätt turistiskt men samtidigt läskigt...
Nedåt i tunneln (det som inte syns på bilden är hettan och mörkret i tunnlarna)
En annan cache som vi fick göra en DNF på var Cape Mui Ne #8: Kite & Windsurfing Spot som låg 30 meter från vårt hotell. Cachen är tyvärr borta och gömstället vaktas av en stor råtta. Trots avsaknaden av cachar var veckan i Mui Ne nog favoritstället på semestern. Vi fick också se vad vågor kan göra med sanden som på en dag försvann nästan helt från vår del av stranden.

Så nu ska vi se till att hålla kvar den här semesterkänslan och så kanske klara oss igenom vintermånaderna som är kvar. Och så är det förstås dags att fundera på vart nästa resa kan gå...