tisdag 2 mars 2010

Sportlov i solen - del 1 Snöstormen

Efter en lång och kall vinter behövde vi lite sol och bestämde oss för att åka till Florida på solsemester. Resan inleddes en torsdagsmorgon med flyg till Newark. Väl på plats i Newark hade värsta snöstormen brutit ut. Flighten till Miami blev inställd och vi blev ombokade på ett kvällsflyg till Fort Lauderdale istället. Efter 14 timmars väntan blev det flyget också inställt mitt i natten – hopplöst… Vi blev ombokade igen men sen på morgonen ställdes ALLA flyg in!

Efter över 30 timmar på flygplatsen bestämde vi oss för att vi hade fått nog. Vi hade inte sovit ordentligt på över ett dygn och var rejält trötta på att glida runt på flygplatsen. Så – vi bokade om till ett flyg två dagar senare och begav oss in till New York istället. Inte vad vi hade planerat – men NY är ju också en upplevelse!

Vi kom in till Manhattan och gick ut i ett riktigt snöoväder. Vi var ju inte alls klädda för vinter, men klarade oss ändå hyfsat. C var mycket nöjd med att ha tagit med sig Sollentuna United mössan!

New York i snö

Däremot hade vi inte lyckats få med oss några väskor så första stoppet blev på Macy’s för att köpa lite fräscha kläder (vi luktade inte så värst gott…). Sen letade vi oss fram till hotellet på Upper West Manhattan, vid 94th Street. Och äntligen kunde vi ta en tupplur i riktigt sköna sängar – det var något annat än heltäckningsmattorna på flygplatsen… Medan vi andra sov så gick CJ ut för att få logga en NY geocache. Vi tvingade oss sen att vakna och gå ut och äta middag för att få lite ordning på dygnsrytmen. Efter en riktigt god indisk middag så sov vi i ytterligare 10 timmar – underbart!

A och C i snön på väg mot hotellet

Andra dagen i NY var också 10-åringens födelsedag! Så hon fick bestämma vad vi skulle göra. Vi tog tunnelbanan söderut och första stoppet blev Times Square. C ville gärna se ljusskyltarna som han sett på TV och film. Nu hade det slutat snöa så det var lite behagligare att vandra runt. Vi tog ett stopp på turistfällan Ripley’s Believe it or not! – ett museum med märkliga, udda och bisarra prylar. Inte så prisvärt, men kul som tidsfördriv en stund.

E utforskar tortyrkammaren på Ripleys

E ville se Frihetsgudinnan, men vi tyckte inte vi var klädda för båttur så vi nöjde oss med att åka ner till Battery Park och beundra monumentet på håll. Nästa punkt på agendan var FAO Schwarz – leksaksbutiken. E hade fått 50 dollar att spendera i födelsedagspresent – och hon köpte en tjusig Hello Kitty väska för pengarna. Inte den största leksaksbutik vi varit i, men riktigt kul med annorlunda sortiment.

Efter lunch så tillbringade vi resten av eftermiddagen på American Museum of Natural History. Samma upplägg som Naturhistoriska hemma i Stockholm, men som allt annat i USA så var det ohyggligt mycket större! Vi hade bara 3 timmar här och vi hann bara se en bråkdel av utställningarna. Men det var klart värt besöket – jättefina montrar och utställningar! Sen var vi lite mosiga och trötta – pga högt tempo och rubbad dygnsrytm så vi tog en uppfriskande promenad i Central Park. Vi loggade en cache högt upp på en kulle – en virtuell vid ett slott med fin utsikt över parken. Det var inte så långt tillbaka till hotellet så vi promenerade hemåt.

C+E i Central Park – notera den nyinköpta väskan!

Eftersom vi var rätt ovårdade och skitiga så kunde vi inte välja någon finare restaurang för födelsedagsmiddagen – utan det fick bli ett kinahak. Helt okej – 2 glas vin ingick ;-) Vi har lovat E att kompensera henne med en födelsedagsmiddag i Florida istället!

På söndagen kom vi så äntligen iväg till Miami i klart väder. Vi kom fram ordentligt men väskorna var förstås inte där… Så utan väskor men med en snygg hyrbil gav vi oss iväg mot Naples. Lite kyligt i luften men upp emot 20 grader var det nog i alla fall! Kändes underbart att känna lite sol efter en riktigt lång och kall vinter! Vi åkte Alligator Alley genom Everglades (loggade en Earth cache) och hittade vårt hus i Bonita springs. Jättefint och stort hus med fin pool. På kvällen kom två av väskorna fram så nu är det bara en som är spårlöst borta…

Så – efter en avstickare till NY och en del utmaningar inleds nu nästa del av semestern – ”Sol och strand”. Vi återkommer med fler rapporter!