lördag 1 april 2017

Rundslinga från Fäboda på Järvafältet, 9 km

Norra Järvafältet är ett utmärkt utflyktsmål nära oss, här finns massor av leder och områden att utforska. Som vi konstaterat tidigare på bloggen är det dock lite dåligt med markerade rundslingor, så vi fortsätter att tipsa om bra turer. Den här gången utgick jag från Fäboda gård och vandrade en 9 km slinga ner mot Översjön, till Rocksta och tillbaka via Nysved. En lagom tur med skog, sjö, åkrar och en blandning av skogsstigar och grusvägar.

Jag började vid parkeringen vid Fäboda gård och gick på grusvägen förbi gården och vidare in mot skogen. Efter ett tag kommer man fram till ett vägskäl med mängder av skyltar. Jag fortsatte framåt och tog sen av till vänster in i skogen längs Järvaleden med orangea markeringar. Eller så var planen... Jag missade stigen så jag kom fram till fältet vid Bodaäng, gick längs med fältet och hittade sen fram till Järvaleden den vägen.

Här går leden fint längs Översjön, förbi två enkla grillplatser. Efter ett tag var jag framme vid de militära barackerna och scoutstugan, här finns en större grillplats och dass.  Jag hittade en plats vid sjön där solen sken, perfekt för kaffepaus. Men det blev rätt blåsigt efter ett tag så jag sparade halva kaffetermosen till ytterligare en paus.

Tack vare att jag gick fel i en korsning så hittade jag fler hinder från Ryttarolympiaden, i en tidigare blogg har vi berättat om våra försök att vandra naturstigen, kanske dags att prova igen

Orangea trianglar betyder Järvaleden

Spartansk grillplats, men ved fanns i alla fall

Framme vid scoutstugan vid Översjön

Kan det vara scouterna som gjort ett reflexspår vid sjön?

Fikapaus eller snarare sen frukost

Militärbaracker
Mitt nästa mål var Sundby båtmanstorp som finns utmärkt på kartan över Norra järvafältet. Jag hittade några stigar på kartan som ledde dit. Jag hittade dock inte så många spår efter torpet, ibland brukar det finnas en informationsskylt som beskriver platsen mer. Nu hemma läser jag på Fornsök att det ska finnas tydliga rester av en källare och mur, så jag får komma tillbaka och titta lite noggrannare nästa gång. Här klättrade jag över vad som såg ut att vara ett nyanlagt staket och satte riktning mot Rocksta gård.

Jag tog vägen som går förbi Rocksta gård och fram till Friluftsfrämjandets raststuga. Den är bara öppen på söndagar så jag fick nöja mig med att spana in grillplatsen och vindskyddet utanför. Sen gick jag norrut mot Nysved, som också är en gammal torpplats. Jag gick fram till torpplatsen och satte mig i solen och tog fika nummer två. Här fanns en skylt som pekade mot Fäboda så jag tog den stigen tillbaka. Fin skogsstig, dock lite geggigt eftersom det verkar vara en populär cykelrutt. Här passerar stigen förbi ett par märkliga "torn", kan det vara någon form av militär lämning från tiden när det här var ett militärt övningsfält.

Framme vid Fäboda igen så hade jag gått 9,2 km. Det blev en långsam vandring eftersom jag titt som tätt behövde stanna och kolla på kartan och se hur jag skulle gå. Det finns mängder av stigar, vägar och leder i området så det är inte helt enkelt att hitta rätt. Men en fin och lagom lång halvdagstur, alltid roligt att utforska mer av Järvafältet.

Här hittade jag ett gult och grönt motionsspår, det ska förstås utforskas ordentligt en annan dag

Här nånstans låg Sundby båtsmanstorp

Stängt i raststugan idag

Men lite folk i vindskyddet i alla fall

Här vid Nysved pekar skylten mot Fäboda och Bögs gård, fast om man ska till Bögs gård känns det som en riktig omväg och helt åt fel håll. Men trevlig stig till Fäboda!

Geggamoja

Sött dass vid parkeringen vid Fäboda