lördag 25 mars 2017

Fornstigen på Lovö - Ekerö

Fastän vi är ute och vandrar nästan varje helg så finns det fortfarande vandringsleder kvar i Stockholmsområdet som vi inte vandrat. Den här gången blev det en tur till Lovö och Fornstigen på Ekerö. Det är en 18 km lång stig som skapades 1975 men som återinvigdes 2015. Leden var fint markerad med blåa fyrkanter och gott om informationsskyltar hela vägen. Vi har nog aldrig vandrat i ett så fornminnestätt område förut, det var gott om gravhögar och boplatser runt hela leden.

Vi parkerade vid Drottningsholms slott och gick mot Kina slott. Strax därefter går leden in i skogen med flera avstickare till utsiktspunkter, fornminnen och sen en luftvärnsställning. Eftersom en del av teamet är mer än normalt intresserad av militärhistoria så ägnade vi lite extra tid här, och passade på att logga geocachen Beredskapscach.

Leden fortsätter via rätt varierad terräng, mycket skog, en del öppna fält, korta sträckor på väg och framför allt genom väldigt mycket fornminnen. Fascinerande att tänka sig hur livet såg ut här på vikingatiden. Vi åt lunch i skogen mellan Söderby och Lunda. Det finns inga rastplatser, vindskydd eller grillplatser alls längs leden men förstås ändå gott om fina platser i skogen att rasta på. Vi missade att packa fika så mot slutet var vi ordentligt fikasugna. Precis innan vi var tillbaka vid Drottningholm passerade vi Röda Korsets loppis där vi köpte kaffe och rulltårta, perfekt!

Vi gick totalt 21 km med alla avstickare längs leden. En väldigt trevlig och varierad led, som kanske hade blivit ännu bättre med en rastplats eller två. Det finns ett häfte att köpa vid Pressbyrån och Slottsboden vid Drottningholm som beskriver leden, men med de fina skyltarna så klarade vi oss bra utan det.

Starten vid stora parkeringen vid Drottningholm

Här ser man vår tur

Först vandrade vi genom Drottningholmsparken

Det här var nog de enda sittplatserna vi passerade under turen
Vi spanade, men såg inga huggormar alls
Ett gammalt maskinrum som använts som galleri

Många avstickare, och tydliga markeringar!

Här loggar vi geocachen Beredskapscach
En av resterna från gamla luftvärnsställningen

Vila vid ett av många gravfält

Fantastisk lunch med färsk pasta och vegetarisk bolognese, smart att ha med rester att värma på stormköket

Här finns en hällristning och starten på en multi-geocache, Åfrid lät

Fina illustrationer, man kan nästan tänka sig hur det såg ut här på vikingatiden

Moderna ingrepp i naturen, här förbereds Förbifart Stockholm och leden gör en omväg

Framme vid Rörby gård

Lådan, en återuppbyggd version av Ralph Erskines första bostad i Sverige, perfekt för en paus