onsdag 4 januari 2017

Stora Bollebergets naturreservat i Bollnäs

På nyårsafton 2016 var det dags för året sista friluftsutflykt på vår tur till Bollnäs. Vi hade tänkt att åka skidor, men det visade sig att det var mer eller mindre snöfritt i Bollnäs så det fick bli vandring istället. Vi valde ett friluftsområde i närheten av Bollnäs centrum, Stora Bolleberget, ett lättillgängligt område med flera vindskydd och grillplatser. Det finns flera parkeringar att välja på och vi satsade på parkeringen i sydväst mot Eriksnäsbo. Precis som vid gårdagens äventyr vid Kölbergets naturreservat så var grusvägarna alldeles för isiga för att vi skulle kunna åka in. Så vi parkerade ute vid stora vägen och gick mot startpunkten där leden in i friluftsområdet började.

Först passerade vi ett brandområde där man hade haft en kontrollerad brand för några år sen. Här loggade vi en väldigt fin och charmig geocache,  Stora Bolleberget #7. Efter en kort promenad därifrån var vi framme vid sjön Bolletjärn. Här märktes det att friluftsområdet ligger nära stan och är populärt, för det var gott om folk runt sjön vid de olika rastplatserna. Vid första vindskyddet var det en familj med skridskoåkare som grillade så vi fortsatte i vänstervarv runt tjärnen. Vid nästa vindskydd gick ett stort sällskap precis iväg så då slog vi oss ner där för att göra lunch. Den här gången en thai-inspirerade grönsaksgryta. Även om vi lagade mat på stormköket så blev det förstås en brasa också, för värmen och känslan. Och ytterligare en superfin geocache, Stora Bolleberget #5.

Ledmarkeringar i form av ljusgula pinnar

Bolletjärn

En bit efter vindskyddet går det en stig upp på toppen av Bolleberget och det är klart vi ville utforska toppen. Högst upp fanns ytterligare ett vindskydd, men utsikten var mest skymd av höga tallar. Vi loggade geocachen Stora Bolleberget #11 och vilade benen en stund efter uppstigningen. Här nånstans dog två av våra mobiler (orutinerat...) så vi hade bara dotterns mobil för att ta kort och hitta vägen. Så det blev inga fler geocachar på turen, men med tanke på de tre fina vi loggade så är det säkert värt att komma tillbaka och logga fler cachar i området.

Vi mindes från kartan att vi nu skulle fortsätta nedåt och att stigen skulle vika av till höger nedanför berget. Men vi missade den stigen och kom ända ner till vägen innan vi vände tillbaka. Det gjorde inte så mycket förutom att vi då både fick gå nedför och sen väldigt brant uppför igen, den stigen vi egentligen hade tänkt gå gör en genväg längs bergssidan istället. Men alltid bra med extra motion! Sen fortsatte vi ytterligare någon kilometer tills vi var tillbaka vid startpunkten och kunde ta sista biten på isiga bilvägen till bilen.

Uppe på toppen av Stora Bolleberget

"Hit har havet nått"

Rätt brant backe..
Vi hann tillbaka till bilen innan det blev helt mörkt
Karta från Länsstyrelsens folder - vi gick enligt den blåa markeringen

Vi avrundade dagen med bastu på hotellet och middag i Bollnäs för att avsluta 2016. Ett oroligt år i världen på många sätt och vis, men Team Vildmark har haft många fina friluftsupplevelser under året som ändå gjort att vi minns året positivt.