lördag 20 april 2019

Sörmlandsleden etapp 21+22:2 : Malmköping - Hagtorp - Sagostigen

Äntligen kom värmen! Vi tog ledigt på Skärtorsdagen för att utforska fler delar av Sörmlandsleden, den här gången etapp 21 från Malmköping till Hagtorp. Sen visade det sig bli ytterligare en sträcka in på etapp 22 och anslutningsleden 22:2 mot Sagostigen.

Vi började med en biltur till Malmköping, planen var att ta bussen till Bäckåsen, en hållplats ungefär 1 km från etappslutet av etapp 21. Nu visade det sig vara så att vi hade tittat fel i busstidtabellen, vi hade planerat för en vanlig helgvandring men glömt att det var vardag... Så vi missade precis bussen mot Bäckåsen. Istället bestämde vi oss för att börja vandra och sen hoppas på att tajma en buss tillbaka. Vilket blev ett utmärkt beslut! Etapp 21 börjar vid Malmköpings camping, en kort promenad från busstationen så vi började trava dit.

Direkt från campingen började vi med en stigning upp till toppen av Malmabacken där snön låg kvar för att sen gå längs Strömsholmsåsen större delen av etappen. Det var en annorlunda och fin miljö att vandra i, att gå uppe på åsen med utsikt över landskapet. Ibland fick man lämna åsen för att korsa en väg och sen klättra upp igen. Mest lätt att gå vilket var skönt för en överansträngd höft. Mot slutet av etappen gick vi genom en hage med fin utsikt över fälten så där tog vi lunchpaus och solade i värmen.

En vacker etappstart
I backen fanns snö kvar, annars var det sommarväder idag och torrt i marken idag

Åsen slingrar sig fram, ibland med tät skog och ibland trädlös som här
En imponerande björkvril

Varning för vandrare
Lunchpaus i solen

Det ligger ett pärlband med geocachar längs hela etappen så om man vill kan man göra det här till en rolig geocachingutflykt också. Vi valde att logga en del burkar som vi passerade, men eftersom det ändå var en lång sträcka så gjorde vi inga avstickare och letade inte för länge innan vi gick vidare. Ibland blir det lite distraherande att hela tiden ha ögonen på mobilen så emellanåt tog vi en paus och vandrade på utan att leta geocachar.

Väl framme vid Hagtorp hade vi ork kvar i benen så vi bestämde oss för att fortsatta in på etapp 22 fram till Rosmossens naturreservat där det går en anslutningsled via Sagostigen fram till busshållplatsen Bäckåsen. Och det blev lyckat! Rosmossen blev den vackraste skogen för dagen med riktig trolsk miljö och rätt kuperat. Sagostigen hade vi inte hört talas om tidigare, vi tänkte att det kanske var en del av leden med sagoberättelser. Men det visade sig vara mer av en nöjespark med lekplats, stig med sagomiljöer, kafé mm. Det såg väldigt charmigt ut även om det inte var öppet för säsongen ännu. Men det pågick febril aktivitet med att snickra och fixa inför öppnandet.

Här vid etappslutet för etapp 21 finns också en avrättningsplats där Sveriges sista officiella avrättning skedde
Nu rör vi oss in i Rosmossen
Det var nog länge sen det gick att köra bil här inne i skogen
Avstickaren mot Sagostigen

Framme vid Sagostigen

Den här farbrorn "100-åringen som klev ut genom ett fönster och försvann" ser man lite överallt i Malmköping
Strax efter Sagostigen var vi tillbaka på väg 53 och en kort väntan på bussen tillbaka mot Malmköping där vi firade med en glass innan vi åkte hemåt. Den här sträckan blev 17,5 km, hyfsat lättvandrat och med intressanta miljöer.

Läs om fler vandringar vi gjort längs Sörmlandsleden: