söndag 24 februari 2019

Sörmlandsleden etapp 12: Vattgruvan - Yngsviken

Etapp 12 på Sörmlandsleden har blivit den etapp som vi vandrat flest metrar av. Vi har ett sommarställe i närheten och har gått många turer på delar av etappen. Men vi hade inte gått hela sträckan fram till Yngsviken så idag var det dags.

Just den här dagen hoppade vi över första delen av etappen från Vattgruvan fram till stigkorset där etapp 12:1 börjar. Den delen har vi gått ett par gånger tidigare, till exempel när vi gick Järna-Mölnbo och när vi gick Vattgruvmossleden. Den första delen är riktigt fin förbi mossen och sjön Stora Kobäcken, där finns också en fin rastplats.

Men idag anslöt vi alltså leden söderifrån. Strax efter stigkorsningen vid etapp 12:1 så klättrar leden uppåt mot vackra hällmarker. Det är en ganska ansträngande vandring där leden går både upp och ner på ojämn terräng. Leden går in i naturreservatet Stora Alsjön och ner mot Trönsjön, här träffade vi förra gången en familj som grillade ute på en udde längs stranden. Sista delen mot vindskyddet vid Lilla Horssjön är rätt brant men väl framme så får man belöning. Det är verkligen en av de vackraste platserna vi upplevt på Sörmlandsleden. Idag vilade vi en stund här och drack vatten innan vi fortsatte norrut.

Vindskyddet vid Lilla Horssjön (kortet från tidigare vandring, den här dagen var det två barnfamiljer som lagade mat här)
Strax efter vindskyddet klättrar leden uppåt och vi stod en stund och tittade ut över sjön och elden som brann vid vindskyddet. Sen går leden vidare till nästa sjö, Stora Alsjön. Här loggade vi ett par geocachar och gick sedan ut på udden till grillplatsen vid sjön. Både vid vindskyddet och här vid grillplatsen fanns ved, det är bra service! Men idag blev det ingen eld för oss, utan vi nöjde oss med gasolköket och stekte på några vegokorvar till dagens lunch. Efter Stora Alsjön är det en kort bit mot parkeringen till naturreservatet och sen går leden vidare över vägen. Den här sträckan hade vi inte gått tidigare så det var roligt att upptäcka något nytt. Här är skogen inte lika vild men ändå en fin sträcka förbi ytterligare sjöar. Etappen avslutas med ett kalhygge och sen fram till vägen mellan Gnesta och Nykvarn precis vid sjön Yngern.

Nu började vi bli rätt möra och vi hade dessutom en tid att passa så vi valde att ta vägen tillbaka ner mot Molstaberg. Totalt blev vår tur 17 km idag, men etapp 12 är runt 9 km.

Läs om fler vandringar vi gjort längs Sörmlandsleden: