söndag 3 februari 2019

Akaren runt

När man vandrar etapp 12:1 på Sörmlandsleden mot Mölnbo följer man en lång sträcka längs med sjön Akaren, det är också vår nya "hemma-etapp" från stugan i Molstaberg. Det är en otroligt vacker plats så vi kommer utforska det här området många gånger. En solig dag under jullovet bestämde vi oss för att se om det gick att gå sjön Akaren runt på ett smidigt sätt. Och det gick det ju förstås!

Vi utgick från Molstaberg och stigen som går fram till grillplatsen vid Akaren. Därifrån följde vi Sörmlandsleden söderut i riktning mot Mölnbo. Efter ett tag lämnar leden sjön och då fortsatte vi att gå längs strandkanten. Det hade inte kommit så mycket snö när vi gick så det gick fint att följa stigar i början. Efter en stund kom vi fram till en liten stuga, kanske en jakt- eller fiskestuga. Den syns som en fyrkant på friluftskartor. Det var ingen hemma idag så vi vilade en stund på bryggan och utforskade omgivningarna. Efter stugan tappade vi bort stigarna när vi tog oss igenom ett kalhygge. Här borde det finnas någon smartare väg, det får vi prova nästa gång vi går.

En bit efter kalhygget hittade vi ytterligare en stuga, och en konstruktion som varit eller ska bli en stuga. Lite skräpigt men även andra stugan verkar användas emellanåt. Från den stugan går det en tydlig stig längs vattnet fram till vägen som leder till den östra delen av sjön. Här passerade vi en geocache som vi förstås loggade, Överstens sommarställe. Vi hamnade mitt i en bäververkstad där det hade pågått enorm aktivitet, alltid lika fascinerande.

Hela den norra delen av sjön har en vältrampad stig som var lätt att följa. Vi stannade vid en grillplats och lagade lunch. Nu sken solen och det var sånt där fantastiskt januariväder. Mitt i lunchen passerade ett par ryttare som vi växlade några ord med. Vi rörde oss sen vidare längs vattnet tillbaka mot Sörmlandsleden och hittade faktiskt en ännu finare grillplats med bord och vacker utsikt över sjön. Den provar vi nästa gång!

Strax efter den andra grillplatsen kom vi sen fram till Sörmlandsleden igen. Här valde vi att ta en extra sväng och avvika vid en gammal övergiven jaktstuga och ta vägen upp mot Mörtsjön tillbaka till stugan.

Här är vi vid södra strandkanten av sjön i en av vikarna
Längs den norra strandkanten går en fin stig med flera grillplatser
Klassikern - wokade grönsaker med créme fraiche och pitabröd på gång

Vi behöver prova den här rutten ett par gånger till för att hitta den optimala sträckningen. Då uppdaterar vi bloggen och laddar upp en gpx-fil om du också vill utforska Akaren. Om man rör sig mycket i området så är det här ett utmärkt alternativ till att vandra på Sörmlandsleden. Vi återkommer med fler rapporter!

Läs om fler vandringar vi gjort längs Sörmlandsleden: