torsdag 24 november 2016

Stadsvandringar runt Benalmadena Pueblo

Team Vildmarks favoritvandringar är absolut i skog och fjäll, men vi kan också uppskatta att utforska stadsmiljöer. Så, på min semester i Benalmadena vid östra delen av Costa del Sol så blev det också en del stadsvandringar.  Benalmadena består av tre delar, Benalmadena Pueblo uppe i bergen, Arroyo de la Miel i mitten och sen Benalmadena Costa nere vid stranden. De flesta turister som besöker området eller köper lägenheter hamnar nere vid vattnet. Jag bodde däremot i bergsbyn Benalmadena Pueblo, en väldigt charmig by med små gränder och vita hus som klättrar upp längs berget.

Även om jag trivdes väldigt bra i min lilla by så ville jag förstås utforska området. Jag gjorde flera stadsvandringar, och här kommer beskrivning av ett par av mina favoriter.

Arroyo de la Miel - Costa - upp till Benalmadena Pueblo
Min första vandring utgick från Arroyo de la Miel, jag började med att åka buss dit. Sen gick jag ner mot vattnet och passerade parken la Paloma. En jättefin park med fina växter, djur, lekplatser och trevliga promenadstigar. Sen gick jag ner mot vattnet och strandpromenaden. För första gången på min resa fick jag nu turistkänslan med alla restauranger och barer nere vid vattnet. Men så här i november är det rätt lugnt, även om det var varmt i luften var stranden i det närmaste tom. Det var en varm dag så först fick jag köpa en keps och sen stanna för en sangria-paus vid en av restaurangerna.

Jag fortsatte västerut tills jag kom fram till en väg som ledde rakt upp i bergen. Nu blev det lite mer ödsligt. Det ligger en golfbana här och rätt mycket lägenheter, men ingen direkt puls. En och annan bil passerade, men annars var det bara jag som var ute och gick i de här trakterna. Strax innan Benalmadena Pueblo blir det till och med lite lantligt och väldigt brant. Eftersom jag bodde lite söder om själva centrum i Pueblo så behövde jag inte gå hela vägen upp för berget för att komma fram. En lagom tur på runt 8 km.

Ungefär så här gick jag
Kaktusar i parken La Paloma

De är bra på rondeller i den här stan

Strandpromenaden och första turistkänslan

Fin gata uppe i berget

Svettigt, bra med keps!

Dit upp till höger nånstans ska jag

Benalmadena Pueblo till Torremolinos
Jag tog också en lite längre vandring där jag började hemifrån mitt lilla hus i Pueblo. Jag gick upp till byn och började gå längs stora vägen som går ner mot Arroyo. För att göra det lite mer spännande tog jag en genväg via Calle Mozart, så fick jag lite landsbygdskänsla även på den här stadsvandringen. Jag passade på att spana in entrén till Tivoli World och starten för linbanan upp till toppen av berget Callamorro. Jag besökte inte Tivolit och jag åkte inte linbana den här gången, det får stå kvar på att-göra listan till nästa gång jag är här.

Jag passerade stadskärnan vid Arroyo de la Miel, här är gott om roliga affärer och restauranger. Det känns som en bra blandning av turister och spanjorer i det området. Sen gick jag igen genom parken la Paloma och ner till vattnet. Den här gången gick jag österut i riktning mot Torremolinos. Bussen tillbaka till Pueblo går parallellt med vattnet så det kändes bra att veta att jag när som helst kunde avbryta och ta bussen hem. Men jag travade på längs vattnet. Det går en strandpromenad i princip hela vägen till Torremolinos. Först kommer man förbi Puerto Marina, en märklig skapelse med affärer, restauranger, båtar och lägenheter i en salig blandning. Jag tittade in i några turistbutiker men sen travade jag vidare.

Gränsen till Torremolinos var närmare än jag trodde så det gick rätt snabbt att hamna i nästa stad. Det firade jag med en lunch, ett enormt fat av friterade grönsaker. Gott men mäktigt... Längs strandpromenaden ligger ett pärlband av turistaffärer och restauranger. Inget märkvärdigt utan det känns som vilken turistort som helst. Närmare Torremolinos ändrar strandpromenaden karaktär och det blir mer klippor, jag gillade det partiet bäst! Där hittade jag sen en trappa och klättrade uppåt till stadskärnan. Efter ca 14 km promenad kände jag mig nu rätt nöjd och satte mig på en buss tillbaka till lugnet i Benalmadena Pueblo.

Ungefärlig rutt på min vandring mot Torremolinos