söndag 17 april 2016

Bruksleden - rundslinga från Morbyn - etapp 14+22

Vid vårt årliga besök i Kolarbyn utanför Skinnskatteberg passade det bra att ta en kort tur längs Bruksleden. Bruksleden är en 25 mil lång led som går från Västerås i söder till Avesta och Malingsbo i norr. Trots att vi hänger en del i Västmanland så har vi faktiskt inte vandrat så många etapper innan, så det får bli ett projekt framöver. Det finns mycket kvar att utforska!

Efter en våffelfrukost vid brasan i Kolarbyn tog vi bilen några mil norrut mot Morbyn. Vi parkerade precis utanför en vägbom, det känns alltid bra att hålla sig på rätt sida om en öppen vägbom så att man inte blir inlåst.

Bruksleden etapp 14 passerar genom Morbyn så det var bara att ansluta på leden där vi parkerade. Efter en kort promenad på bilvägen så vek leden av mot höger över några fält innan vi kom in i skogen. Det var en grå dag men väldigt skönt och stillsamt i skogen. Det var välmarkerat och lätt att hitta. Normalt sett brukar jag inte uppskatta kalhyggen, men när vi kom ur ut skogen och passerade ett kalhygge fick vi fina vyer.

Frukost i Kolarbyn, bra start på dagen!
Promenad på skogsväg i början
Här går det långsamt uppåt
Kalhygge med utsikt
Stigen stiger långsamt uppåt en bra bit för att sen komma fram till Abborrtjärn. Vi hade inte alls läst på innan så vi blev rätt överraskade av att se så mycket civilisation plötsligt. Det här är en fiskesjö med säkert 10 grillplatser runt om sjön och inplanterad regnbåge och öring. Men idag var det öde och lugnt. Abborrtjärn verkar för övrigt vara ett populärt namn på en sjö, wikipedia-sidan över Abborrtjärn var gediget lång:

Från Wikipedia

Vid Abborrtjärn fortsätter etapp 14 norrut mot Högby, men vi valde istället att ansluta till etapp 22 söderut för att få till en bra slinga. Här gick leden över en lång spång vid tjärnen och sen in i skogen igen. Här blev det en riktigt fin och njutbar skog, en del höjdskillnader men fin vandring.

Vi hade tänkt att gå till raststugan i Lindbo för att fika så det var vårt nästa mål. Väl framme där så möttes vi av två stora hundar som vill hälsa (men det uppskattades inte av den hundrädda delen av teamet). Husse upptäckte oss efter en stund och hundarna fångades in och vi kunde lugna ner oss. Det visade sig vara ett gäng grabbar som hade övernattat i stugan och enligt egen utsago "hängt här och druckit öl". En av grabbarna hade sent under natten bestämt sig för att gå ut på isen och förstås plurrat. Så det var ett intressant samtal. Eftersom resten av grabbgänget fortfarande sov så vågade vi inte gå in i stugan, men den såg verkligen inbjudande ut med gott om sovplatser och en riktig kamin för värme.

Lindbostugan med eld i kaminen
Det är tydligen en gammal gruvstuga, och här i området finns gott om gruvlämningar. Leden passerar flera gruvhål som vi gjorde några avstickare till. Nu började vi bli ordentligt fikasugna så vi fikade på några stenar i skogen för att vila och få lite ny energi. När vi kom fram till Billsjön så vände vi tillbaka mot Morbyn och följde en skogsväg långs en å en bit. Sen hade vi spanat in en stig på kartan som skulle leda raka vägen tillbaka till bilen. Men vi lyckades missa ingången till stigen och kom för långt. Men då gick vi på skogsvägen istället och det gick lika bra. Tror den stigen vi letade efter har varit en del av Bruksleden för vi hittade gamla markeringar där stigen sen kom fram. Efter en kort promenad på isig skogsväg så kom vi så tillbaka till Morbyn. Vi var ute runt 3 timmar, så det var en lagom halvdagstur. Och sen väntade lunch vid elden i Kolarbyn, bra avslut på turen.

Ett av områdets många gruvhål

Här blir man lite nyfiken, vilken information är det vi går miste om?
Lite snö kvar på sina ställen

Vackra spegelbilder på Billsjön

Precis här vid skylten vände vi tillbaka mot bilen och lämnade etapp 22
Tillbaka i Morbyn

Den lila markeringen visar vår tur (karta från Bruksleden.se)

Andra etapper vi vandrat på Bruksleden: