söndag 6 mars 2016

Naturreservat Skokloster - Arnöhuvud och Sandhagen

Vi har vandrat Upplandsleden vid Skokloster tidigare, men vi ville nu upptäcka övriga delar av området kring Skokloster som vi inte passerade då. Så den här söndagen blev det en tur till naturreservaten i norra delarna av Skokloster. Vi parkerade bilen vid naturreservatet Arnö huvud efter en fin biltur på isiga småvägar. Från parkeringen går det en stig som efter ett tag delar sig i två. Om man fortsätter rakt på som vi gjorde så är det en promenad på en dryg kilometer ut till spetsen på Arnö huvud. Härifrån var det fin utsikt ut över vattnet. Den här dagen var det också ett fantastiskt ljud från isarna som sjöng och mullrade.

Vi passade på att logga geocachen Arnöhuvud innan vi vände tillbaka. Det var gott om snö i leden men inte särskilt halt utan det gick lätt att gå. Några hundägare mötte vi och det var gott om fotspår så naturreservatet verkar välbesökt. När vi närmade parkeringen så gick vi in på den andra stigen också som går mot Reveludden. Här kommer man ner till vattnet så vi passade på att gå ut och känna på isarna. Det här är säkert en vacker plats på våren med blåsippor och andra blommor.

Geocachen Arnöhuvud

Vi lät bilen stå kvar på parkeringen och vandrade en bit längs grusvägarna förbi små stugor och hus. På bilvägarna var det lite halkigare men inte så farligt. Mellan husen var det stora fält och i bakgrunden syns Skokloster. Efter ett tag lämnade vi bebyggelsen och kom in i skogen igen, men fortfarande längs grusvägen. Nu började vi bli hungriga så vi hittade en solig skogsbacke för att äta lunch. Faktiskt mitt i en fornlämning innan Sandhagens naturreservat. Det fanns ett litet picknick-bord som vi passerade strax innan vid Dampeboda, men det var så skuggigt där så vi valde skogsbacken för lunch istället. Det blev en god och värmande tomatsoppa innan vi fortsatte.

Sandhagens naturreservat består av en urskog som på vissa platser sluttar brant ner mot vattnet. Här kan man se rester av gamla strandvallar. Det finns ingen märkt led, men det finns en stig som går ner mot vattnet som vi hittade efter ett tag. I sluttningen loggade vi geocachen Forna stränder. Sen fortsatte vi mot Norsholmen som syntes som en fyrkant (=hus) på kartan. Väl framme där var det en bebyggd holme som dock var ödslig idag. På informationsskylten kunde vi läsa att holmen hyrs och sköts av Upsala Motorsällskap.

Efter att ha vilat en stund på bryggorna vid Norsholmen så vände vi tillbaka samma väg som vi kom. Totalt blev det 12 km promenad och två fina naturreservat utforskade den här februari-söndagen.