söndag 24 april 2016

Eldgarnsö

Den här söndagen skulle vi åka ut till Ekerö för att hämta hem vår utbytesstudent som hade varit på Kärsögården på läger. Och då passade vi att göra en utflykt och vandra en led som vi inte tidigare hade gått. Eftersom vi hade en tid att passa så valde vi en kortare tur, vandringsleden på Eldgarnsö, 6 km.

Eldgarnsö ligger allra längst norrut efter Färingsö. När man når Eldgarnsö så finns en parkering där vandringsleden börjar. Länsstyrelsen har precis avverkat och tagit bort sly på första delen av leden så det var många nedsågade träd men ändå välstädat. Antar att de ska forsla bort allt virke inom kort.

Vi gick högervarv och i början går man igenom en riktigt vacker ädellövskog. Många riktigt stora och gamla ekar med karaktär! Så här på våren var det alldeles vitprickigt med vitsippor men också gott om andra blommor. Det var full fart på fåglarna också så vi fick njuta av vacker fågelsång. Lättgånget och bra skyltat hela vägen. Fast det här med metallskyltar som spikats på träden känns inte helt bra, det ser ut att göra ont när trädet har slukat halva skylten...

Avverkning pågår

Vitsippan ute i backarna står

Aj, det gör ont...

Massor med stolta ekar och andra lövträd i naturreservatet

Leden följer öns konturer hela vägen runt, ibland inne i skogen och ibland nere vid strandkanten. Det var riktigt aprilväder när vi gick så vi hade sol, vind, regn och snö i en härlig blandning. Det finns två geocachar på ön så de skulle vi förstås logga. Första geocachen, Eldgarnsö, ligger i det nordostliga hörnet med vacker utsikt över Mälaren. Den var i strålande skick så vi passade på att lämna två TravelBugs som vi hade haft med oss alldeles för länge, vi plockade upp bägge i julas på Madeira. Det fanns redan en TB i burken så den tog vi med oss.

Vi fortsatte en bit och kom fram till en vik med en gästhamn. Man kan tänka sig att det kan bli trångt här på sommaren, men idag var det lugnare. Det var ett gäng grabbar som fiskade från en motorbåt i viken annars var det lugnt. Vi gick runt viken och tog en fika på den bortre klippan. Mitt i fikat kom det snöblandat regn så vi satt inte och njöt så värst länge. Strax efter att vi hade börjat gå så sken solen istället, inte världens bästa timing... En bit efter viken var det dags för geocache nummer 2, Lite vid sidan. Precis som namnet antyder så fick man gå en bit från stigen in i skogen för att hitta burken. Den var fint gömd och också i bra skick.

Cachen Eldgarnsö
Gästhamnen
Grillplats
Här någonstans finns en geocache

Efter viken vänder stigen tillbaka mot startpunkten. Här passar leden några hus och sista biten går på en grusväg tillbaka till parkeringen. En väldigt fin tur med lövskog och varierande terräng, perfekt för ett par timmars utflykt. Vi gick totalt 7,4 km enligt Runkeeper men då gjorde vi några geocaching-avstickare.

Vi hade fortfarande lite tid kvar innan vi skulle till Kärsö, så vi stannade till vid Svartsjö slott för att logga ytterligare en geocache, Svartsjö. Vackert slott med spännande historia med Vasaslottsruinen och Svartsjöanstalten. Någon gång kommer vi tillbaka för att gå vandringsleden runt slottet och fika på slottets tårtkafé.

Ruiner efter ett gammalt Vasaslott

Svartsjö slott
Och så här såg det ut när vi kom fram till Kärsö...