fredag 20 juli 2012

Kanalbåt på Llangollen Canal

Årets sommarsemester 2012 ägnades åt att åka kanalbåt i England & Wales längs Llangollen Canal. Vi är inga båtmänniskor, men har länge pratat om att prova på kanalbåt och i år var det alltså dags. Och det blev en utmärkt semester som passade oss friluftsmänniskor! Man behöver inte ha någon båtvana, däremot gilla lite primitivt campingliv.

Vi hyrde båt av UK Boat Hire ifrån marinan vid Wrenbury Mill. Den firman kan vi verkligen rekommendera, allt fungerade perfekt, bra service och båten var i toppskick. Vi valde en av de mindre båtarna som passade för 4 personer, och det var gott om plats. Rutten var alltså Llangollen Canal, och den kanalen valde vi för att det dels är en av England/Wales mest populära kanaler med många sevärdheter längs kanalen, dels för att det blev lagom långt från Wrenbury som gjorde att vi hade tid att stanna och göra lite utflykter också.

Cape Weaver - vår fina kanalbåt
Inför planeringen hade vi köpt två guideböcker  - Canal Companion Welsh Waters och Nicholsons Four Counties & the Welsh Canals. Den första boken blev vår bästa kompis på turen, den låg alltid vid aktern så vi kunde följa med vart vi åkte. Ett måste om man ska ta sig fram på kanalerna!

Dag 1 - Wrenbury - Grindley Brooks
2,5 timmar, 4 slussar
Vi tog tåget från Manchester till Crewe där vi åt lunch och provianterade innan vi tog taxin till marinan i Wrenbury. Vi hämtade ut båten och fick en mycket bra genomgång av hela båten och hur allt funkade, så vi kändes oss rätt säkra när vi väl kom iväg. Redan efter en timme var det så dags för första slussen... Som tur var stod det en förbipasserande man på plats som glatt hjälpte oss när han hörde att det var vår första sluss. Och redan efter första slussen så kändes det helt okej, det var faktiskt inte så svårt. Vi klarade av ytterligare 3 slussar innan vi var framme vid kvällens stopp i Grindley Brooks. Det var en lagom första sträcka där vi hann känna på båten och hitta lite rutiner. Båten åker långsamt - i promenadtakt ungefär - men är inte helt lätt att navigera eftersom den är så lång. Men om man saktar ner lite vid möten och broar så var det inga problem.

Middag på den charmiga puben Horse and Jockey innan vi bäddade ner oss i den knappt gungande båten.

Wrenbury Mill, dags att åka

Vi tar oss igenom en av våra första slussar

CJ provsmakar brittisk ale

Dag 2 - Grindley Brooks - Ellesmere
6,5 timmar, 6 slussar
Vi började dagen i spöregn med att klara av 6 slussar på raken. I Grindley Brooks finns ett system med 3 separata slussar och sedan en trappsluss där 3 slussar hänger ihop i ett system. Som tur var fanns det en trevlig slussvakt som hjälpte till så det gick galant att ta oss igenom det. Här kan det bli kö en solig sommardag men en regnig morgon var det inte så många fler båtar på kö. Sen följde en skön sträcka utan slussar och med ett klassiskt engelskt landskap med kossor, fält och bondgårdar. Nu hade vi fått koll på båten så vi kunde njuta av turen - även om det var en rätt blöt dag.

Vi la till i Ellesmere och tog en promenad in till byn för ytterligare en pubmiddag och för att fylla på köksförråden inför nästa dag.

Trappslussarna i Grindley Brooks i spöregn


På väg in till Ellesmere

Dag 3 - Ellesmere - Chirk
4 timmar, 2 slussar
Vackert väder idag och oerhört vackert landskap. Ingen trängsel i kanalen utan vi puttrade på rätt ensamma i solen. Ett par slussar hann vi med innan vi kom till dagens höjdpunkt - Chirk Aqueduct och Tunnel. Akvedukten är ett fantastiskt häftigt byggnadsverk med en lika häftig viadukt i bakgrunden. Det var en mäktig känsla att sakta glida högt över marken och blicka ut över landskapet. Även de höjdrädda i familjen kunde njuta av turen. Efter Chirk fick vi leta efter ett bra ställe att lägga till, men en bit från byn fanns det bra förtöjningsplatser. Vi avslutade som vanligt med middag på en pub och sedan tog vi en kvällspromenad och utforskade akvedukten och tunneln till fots.



På väg över Chirk akvedukten
Utsikt från akvedukten mot viadukten

Dag 4 - Chirk - Llangollen
4 timmar, 0 slussar
Den här sträckan var definitivt både den vackraste och den mest kämpiga. Landskapet blir här mer dramatiskt med gröna berg, och kanalen blir slingrigare och smalare. Här var det bra att ha någon som gick till fots i förväg för att ha koll på om det kom någon båt från andra hållet. Vissa sträckor var enkelriktade så då gällde det att vara säker på att inte få något möte... Nu fick vi åka över nästa akvedukt - Pontcysyllte akvedukten. På foton ser den här akvedukten mer märkvärdig ut där den ligger riktigt högt över landskapet, men när man åkte båt var nog nästan Chirk mer imponerande med viadukten i bakgrunden. Akvedukten finns med på UNESCOs världsarvslista, och det är definitivt välförtjänt. Bästa fotona får man nedanför, så jag är tvungen att låna en bild från Wikipedia för att visa hur akvedukten egentligen ser ut:
Pontcysyllte - bild från Wikipedia

I Llangollen la vi till i en "bassäng" där man kunde ligga över natten mot betalning. Det var inte någon trängsel den här dagen så det var gott om plats.

Llangollen är en charmig by som är lite av en turistort med flera sevärdheter. Vi hade några timmar att spendera på eftermiddagen och valde att åka på tur med deras ånglok som går upp i bergen. Skönt att bara vila en stund och se ut över landskapet.  

E skötte de flesta fällbroarna

På väg över Pontcysyllte akvedukten

Utsikt från akvedukten

Trångt men vackert på väg in mot Llangollen

Tepaus i Carrog, stopp med ångloket

Vår "parkering" för natten
Dag 5 - Llangollen - Hindford
7 timmar, 2 slussar
Och så vände vi och åkte samma väg tillbaka. Vi åkte rätt tidigt så vi mötte inte så många båtar den första sträckan, så det gick bra att ta sig fram genom svängarna. A gick till fots hela vägen till akvedukten (2 timmar), både för att få lite motion och för att ha koll på mötande båtar... Sen passerade vi både Pontcysyllte och Chirk akvedukterna, den här gången i sämre väder så det var skönt att vi fick sol på ditvägen.

Den här gången la vi till mitt ute på vischan för kvällen, strax efter Hindford, CJ tog en geocaching-promenad medan vi andra bara tog en lugn kväll på båten.

Chirk i regnväder den här gången

Dag 6 - Hindford - Whitchurch
7 timmar, 0 slussar
Det här blev nog vår i mil längsta dag, men det var en lätt tur utan slussar med bara några fällbroar att hantera. Soligt på förmiddagen med lite regn senare på dagen. Vi stannade till i Ellesmere bara för att handla, annars puttrade vi på. Lunch vid Cole Mere utanför Ellesmere, som kombinerades med ett geocachingstopp.   Framemot kvällningen la vi till utanför Whitchurch och promenerade 1 km in till byn för att - just det - hitta en trevlig pub igen.

På väg hem från middagen i Whitchurch
Dag 7 - Whitchurch - Wrenbury
5 timmar, 10 slussar
Så var det dags för sista dagen, en kort sträcka men med hela 10 slussar. Det var lite mer action i Grindley Brooks den här gången, men inte alls så farligt lång väntan. Slussvakten sa att när skollovet drar igång så kan det vara väntetider uppemot 3 timmar, men vi väntade nog inte mer än några minuter. Och väntan går fort eftersom det alltid finns folk vid slussarna att växla några ord med. Vi har träffat många pensionärspar som bor året om på båten och åker runt i kanalerna. Något att tänka på kanske...

Redo för första slussen av 10 för dagen...
Sen la vi till i Wrenbury inte långt från marinan där vi skulle lämna båten på morgonen. CJ och A tog en geocachingpromenad (som inte blev så lyckad...) och sen åt vi avslutsmiddag på den närmaste puben Dusty Miller. 

Eftersom vi passerade Manchester på väg hemåt mot Stockholm så la vi in ett par extra dagar för att utforska den staden också. Helt klart värt ett weekend-besök, mycket bra shopping, spännande arkitektur med gamla tegelbyggnader och moderna nya skapelser. Det fanns också flera fantastiska muséer som vi hann med att besöka Imperial War Museum North, Museum of Science & Industry och National Football Museum. Alla med fritt inträde och kul utställningar. Hit kommer vi gärna tillbaka.

Sugna på att åka kanalbåt? Det är klart ni ska prova det! Hör av er så kan vi säkert tipsa mera, nu när vi blivit sådan experter på det här...

/A

2 kommentarer:

  1. Hej!
    I en kommande utgåva av tidningen Praktiskt Båtägande ska vi skriva om att hyra kanalbåt. Nu undrar jag om ni vill ställa upp på en intervju och dela med er av era erfarenheter?

    Hilsen
    Thomas Hyrén
    Redaktionssekreterare Praktiskt Båtägande
    08-692 66 56
    thomas.hyren@praktisktbatagande.se

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Vi ska ut på en kanelresa och vill ha lite tips! Min e-postadress är karin@wilhelmson.net. Skriv till mig om ni har möjlighet!

    SvaraRadera