måndag 26 juli 2010

Gällnö och Möja i Stockholms skärgård

Man behöver ju inte åka runt jordklotet för att upptäcka världen – utan de små äventyren är ju nästan bäst! Vi tog ett par dagar ut i Stockholms skärgård för att få se lite nya vyer. Vi valde resmål utifrån var det fanns vandrarhem (och geocachar förstås) – och den här gången blev det Gällnö och Möja.

Vi valde att åka ångbåten Norrskär med Waxholmsbolaget – den tar lite längre tid än de moderna snabb-båtarna, men ångbåten är ju väldigt charmig!

Ångbåten Norrskär
Gällnö var en söt liten ö som kändes väldigt oexploaterad med enkla hus och små stigar. Vi checkade in på vandrarhemmet och började med en fika på öns kafé och handelsbod. De gör en fantastisk lemonad med lime och mynta!

Gällnös charmiga kafé och handelsbod
Eftersom vi (=CJ) jobbar med att ta en cache om dagen så var vi helt enkelt tvungna att leta upp öns enda geocache - Trollgrytan. Den verkade inte helt lätt att hitta så CJ var lite lätt nervös. Vi klättrade uppåt och sedan letade vi länge… "Jag stannar här tills jag hittar cachen!" utbrast en nu desperat CJ... Till slut var det C som triumferande ropade att han hittat cachen! Vi firade sen med bad och fiske i Torsviken. Och vi insåg att vi faktiskt missat att titta på jättegrytan som fanns vid cachen – vi var så fokuserade på att hitta plastburken istället – skandal… Kvällen avslutades med middag på vandrarhemmet (vi lagade kanongod taco) och en skön kväll i underbar kvällssol.
Seger - vi hittade cachen!
Nästa dag tog vi färjan från Gällnö till Möja och en helt annan typ av skärgårdsö. Om Gällnö är en stillsam jordbruksö så känns Möja mer fartfylld och lite tjusigare. Om någon törs gissa så passade kanske Gällnö oss vildmarkare bäst... Men visst var det fint på Möja! Vi bodde även här på ett trevligt vandrarhem, en kort promenad från färjelägret i Berg. Vi blev väl bemötta och fick lite tips om vad vi skulle göra och var man åt bästa middagen. När vi checkat in så blev det en cachingutflykt till de fina och alldeles nya cacherna på Möja. Vi hade bra timing, det var bara några veckor innan som Möjagumman la ut 4 nya cacher på ön - det tackar vi för!

Fika utanför vandrarhemmet
Vi hittade den fyndiga cachen Ett helrör vid Möja Dansbana, sen nästa cache vid en av Möjas största sevärdheter Vårdkasen på Möja. Vi besökte det oerhört charmiga hembygdsmuséet och fick en kul guidning av en entusiastisk dam, och passade då på att även logga Kyrkviken, Möja.

Cachingryggan utanför vårdkasen på Möja

Till kvällen skulle vi förstås besöka Möjas charmigaste restaurang (enligt personalen på vandrarhemmet) - den lokala fiskrestaurangen Wikströms fisk. Det blev en 3km promenad där vi konstant blev omkörda av flakmoppar och 4-hjulingar i ett hiskeligt tempo. Och restaurangen var verkligen charmig - inga finesser utan fokus på att servera bra dagsfärsk fisk. Alla var nöjda och med mat i magen lyckades vi promenera hela vägen tillbaka utan för mycket gnäll... Och just det - CJ smet iväg innan vi gick hemåt och loggade dagens sista cache Möja.
Wikströms fisk
På vår sista dag på vår mini-semester tog vi en kort promenad till byn Löka för att plaska lite i vattnet, titta på båtar och bara njuta lite av livet. Vi tog en fika i Café Ladan och loggade Löka barn leka bäst där vi fick avleda uppmärksamheten från alla båtmugglare nere vid hamnen.

Äventyr i Löka
Sen blev det en skön båtresa tillbaka till Stockholm, den här gången med färjan Vaxö. Med våra ryggsäckar tog vi oss sedan genom Stockholm till pendeltåget och kändes oss som tvättäkta turister :-)

Det var ett enkelt och fantastiskt kul äventyr - vi får fortsätta att beta av ett par öar om året så har vi platser att upptäcka resten av livet!