måndag 11 augusti 2008

Caching- eller släkttur till Östergötland?

Tidigt en regnig torsdagsmorgon smyger hela teamet upp och hoppar in i bilen. Bilen sätter kurs mot Östergötland och vid Södertälje syd får A stiga av för att jobba. Jag, C och E fortsätter. Första stoppet blir vid Gamla Trosa. Där fick frukosten ätas inne i bilen då det riktigt spöregnade utanför. Efter frukost gick vi de hundra metrarna under paraply fram till cachen. Vi fortsatte in mot Trosa och tog ytterligare två cachar ("Världens ände" och GIM_Mill_T). På den sista fick vi prova på lite cheerleding tricks…

Därifrån fortsatte vi till släkten i Smedby utanför Norrköping. Planen var att vi skulle åkt till Skänninge marknad men vädrets makter ville inte samarbeta så vi beslöt oss för att besöka Arbetets museum istället. Efter lunch förevisade vi caching-sporten för släkten och tog Kråkvilan. Därefter blev det en liten turné runt Norrköping och vi hann se bla Graal, Minnet F13, Danspalatset Borgen och Borgsmo Idrottsarena. Vi var också vid Femöresbron, där finns ingen cache men det är så fint att det borde läggas ut en där.

Efter övernattning i Smedby gick vi en promenad för att ta Let´s get 3Gged !, ett högt torn där det visade sig att släkten ofta hade klättrat upp. De fick coachning och experthjälp av E och kunde efter en stund plocka fram burken. Sedan satte bilen kurs mot Linköping via Vasaparken, Elf-mills in Malmskogen, Motel Changing Lane, Skyways Sideways och Jet another Airplane!. Därefter träffade vi vår äldsta släkting och åt lunch i gamla Linköping samt tog en lång promenad i området.

Efter att vi sagt adjö checkade vi in på ”vårt” Linköpingshotell och åkte och bowlade (de yngre team medlemmarna fick därmed kompensation för den låååååånga lunchen). Efter massor av spärrar och strikes bestämdes vi att vi skulle ta några ytterligare cachar i Linköping trots regnet. Vi besökte Tinnerbäcken Sandbäcksfallet, Mac Donalds, Oscars Skogsgömma och Ponds pondering.

Den sista cachen In Between togs i nästan mörker och vi tog den ”sämsta” vägen genom högt gräs och buskar så vi var blöta från topp till tå (ungefär som om vi simmat till cachen).
Avslutningsvis sladdade vi in på Konsum inrymt i gamla T2 där morfar gjort lumpen, och fixade fredagsmys. Innan vi somnade såg vi OS invigning…

Efter en ganska tidig lördagsmorgon åkte vi till Hackefors sluss för att försöka oss på dagens första låda. Tyvärr hittade vi den inte men det var en häftig plats som vi nu får anledning att komma tillbaka till. Nästa stopp blev Landerydskyrka som är en mycket vacker plats där släkt finns begravd. Vi sedan åkte vidare mot Norrköping och passade då på att ta The Wall som också var en mycket fin plats.

I Norrköping blev det lunch och sedan ville bror+kusiner ut och cacha med oss. Det blev lagom med Torsklint och Lillsjön (som blev vår 700 cache!!!!). Båda cacharna ligger vackert och är mycket fina. Regnet hade förvandlat stigen upp till Torsklint till en bäck, vilket uppskattades av barnen.

Efter detta åkte vi tillbaka hem till Sollentuna, eftersom nu Nyköping fått 50 nya cacher stannade vi och tog två, Nya kyrkogården - The New Cemetery, # Nyköping 49 och Nöthagen.

En summering av Östgötaturen blev 10 släktingar, 24 cachar och en TB.