lördag 21 september 2019

Roadtrip till Polen, Tjeckien och Tyskland

Sommaren 2019 ägnade vi större delen av semestern åt en 3-veckors roadtrip genom Polen, Tjeckien och Tyskland. Vi har redan berättat om några av de utflykter och stopp vi gjorde längs vägen, men vi tänkte också försöka oss på en avslutande sammanfattning.
Vi visste att vi skulle förbi Stuttgart, eftersom vi skulle fylla bilen med prylar där då sonen och hans flickvän flyttar hem till Sverige från Tyskland. För att ta oss mellan Gdańsk och Stuttgart tittade vi på kartan och valde några städer och områden som var nya för oss. Vi ville både besöka några större städer men också stanna lite längre på någon plats för att vandra och ge oss i naturen.

Vi låter några bilder från semestern få berätta om våra höjdpunkter och minnesvärda platser och händelser.

Färja Nynäshamn - Gdańsk
Det var väldigt smidigt att ta färjan direkt från Nynäshamn och hamna mitt i Gdańsk, det sparade många mil med bil genom Sverige, Danmark och Tyskland. Den här gången bodde vi bara en natt i Gdańsk, vi tänkte att hit kan vi komma tillbaka nu när vi upptäckt den här smidiga färjan. På kvällen tog vi en Walking Tour och fick en bra introduktion till hansastaden Gdańsk och den fascinerande historien. Vi fick bra känsla för staden, även om det var väldigt mycket folk i centrala delarna. Nästa gång ska vi utforska Gdynia och Sopot och lära känna området bättre.

Om du tittar noga kan man se en geocache på bilden!

Wrocław
Nästa stopp blev Wrocław, Polens fjärde största stad. Den påminner mycket om Gdańsk, både till utseende och när det gäller historien. Men här var det lugnare, inte alls lika mycket turister. Vi bodde fint i ett Airbnb nära stan och eftersom vi stannade här 3 nätter hade vi gott om tid att utforska stan. Även här gick vi på en Walking Tour, den här gången med fokus på den kommunistiska eran och historien om statyerna med vättar som finns överallt i stan.

Läs mer om vår Stadsvandring i Wrocław.

Mieroszów
Efter Wrocław var det dags att åka söderut mot den polska landsbygden. På vägen dit tillbringade vi en dag i slottet Książ utanför staden Wałbrzych. Mer om det i det här blogginlägget . Framme i den lilla byn parkerade vi på torget och möttes av vårt värdpar. Vi bodde i ett gammalt kafé mitt i stan, charmigt med mycket karaktär. Att strosa omkring i byn var en upplevelse, här kändes det som om tiden stått still. Höjdpunkten var att sitta på torget och betrakta människorna i byn som passerade, hängde ut från balkongerna eller bara satt och pratade eller drack öl på parkbänkarna.

Vi valde Mieroszów eftersom det finns vacker natur i området. Så det blev en hel del utflykter, som vi redan berättat om:

Vandringar runt Mieroszów, Polen
Vandring i Adršpach och Teplice, Tjeckien

Utsikt från utsiktstornet i byn
Adršpach

Vandring längs gränsen mellan Polen och Tjeckien
Tjeckisk bunker
Plzeň
Så lämnade vi Polen och åkte på små vägar genom bergstrakter mot Tjeckien och staden Plzeň. Här finns egentligen bara en turistattraktion som gör att turister väljer att komma hit, nämligen Pilsner Urquell bryggeriet. Den guidade turen på bryggeriet var intressant och välgjord. Som avslutning fick vi prova ofiltrerad öl direkt från faten.

En värmebölja drog nu in över Europa så det var ordentligt varmt i stan. För att fly från värmen bokade vi ytterligare en tur, en vandring under gatorna i de underjordiska gångar som finns i stan. Gångarna användes främst som förvaring av öl och annat en gång i tiden. Kanske inte lika intressant som bryggeribesöket, men svalt och skönt!

Vi stannade till i Kutná Hora på vägen för en kort promenad, vacker stad. Det var faktiskt andra gången CJ besökte stan den här sommaren, han var här med sitt kompisgäng några veckor tidigare.
På fabriksbesök
Tidig morgon över Plzeň, utsikt från vår lägenhet

Nürnberg
Vi rörde oss sen vidare in i Tyskland till den charmiga staden Nürnberg. Här gjorde vi ett kort stopp på vår förra roadtrip genom Tyskland för några år sen men nu ville vi utforska staden mer ordentligt. Vi hamnade mitt i en musikfestival som pågick under helgen, så det blev en bonus med konserter, folkliv och god mat. Ett obligatoriskt besöksmål i staden är Dokumentationszentrum Reichparteitagsgelände. Det är ett museum som beskriver de rikspartidagar som Hitler anordnade här i stan. Ett välgjort museum med både foton och videon som försöker förklara vad som hände och kanske ger lite mer insikt till varför människor drogs med i nazismen.

Dokumentationszentrum

Vacker gammal stad, här med musikfestival och öltält

Bietigheim-Bissingen
Så var vi efter drygt 2 veckor framme vid målet, sonens hus utanför Stuttgart. Vi lastade bilen full med symaskiner, kläder, böcker och diverse annat smått och gott. Eftersom de bodde norr om Stuttgart så bokade vi en lägenhet i staden Bietigheim-Bissingen i närheten för en övernattning. Vi gick på en kort promenad i regnet på kvällen med sonen och hans flickvän, ett besök på stadens museum för att sen äta middag tillsammans.

Nu började vi längta hem, så vi satte kurs hemåt och tog två längre resdagar längs motorvägar. Först via Köln och lunch hos sonens flickväns mamma, vidare mot Hamburg för övernattning. Sen körde vi hela vägen från Hamburg hem mot Stockholm dagen efter. Vi tog färjorna Puttgarten-Rödby och Helsingör-Helsingborg, ett smidigt sätt att snabbt ta sig hemåt. Efter en bilresa på 90 mil den dagen var det skönt att kliva ur bilen i vårt sommarhus och andas skogsluft!