torsdag 19 september 2019

Bunkertur i Tjeckien

På sommarens roadtrip tillbringade vi några dagar med bas i sydvästra Polen, i staden Mieroszów. Området mellan sydvästra Polen och norra Tjeckien är spännande om man är intresserad av militärhistoria, vilket ju i alla fall delar av Team Vildmark är. Här i trakten finns nämligen gott om bunkrar, befästningar och underjordiska gångar, mest från tiden mellan första och andra världskriget.

Vi gjorde en dagstur med bilen och besökte flera militärhistoriska platser. Första stoppet blev en skogspromenad runt övergivna bunkrar som ligger norr om staden Trutnov i Tjeckien. CJ hade hittat den här platsen tack vare att det fanns en serie geocachar här, en vid varje bunker. Vi nöjde oss med att ta en kortare tur och besökte de första två bunkrarna, T-S 55 och T-S 56. Här vandrade vi alldeles ensamma längs en skogsväg och sen genom terrängen fram till bunkrarna. De var i fint skick och det satt informationsskyltar utanför, även om själva området är helt anonymt och oskyltat från vägen.

Sen åkte vi vidare till Stachelberg, en militäranläggning som idag är museum som drivs av frivilliga. Det är en av de största bunkrarna i Tjeckien och byggdes för att stärka gränsen mot Hitlers Tyskland. Just den här dagen var det en karavan med veteranbilar som hade stannat här, så det var full fart runt bunkrarna. Vi började med att utforska ovansidan på området innan vi gick in i muséet. I en av de mindre bunkrarna på väg in i området fick vi en utförlig beskrivning av en ung kille som entusiastiskt berättade på bra engelska om hur området använts. Vi var väl inte helt pålästa så vi hade missat att det var en guidad tur helt under mark i cirka 9 grader. Så linne och shorts var inte helt rätt klädsel... Guidningen var på tjeckiska så vi missade alla spännande berättelser och detaljer. Men det var ändå rätt imponerande att gå runt i anläggningen. Själva bunkern slutfördes aldrig utan bygget avbröts då Tjeckoslovakien anslöts till Tyskland 1938 så det var inga inredda rum vi vandrade genom utan mer utgrävda bergrum. Ovan jord fanns även en utställning som mer berättade om varför bunkern byggdes och historien runt det. Vi hann med en kaffe och att logga ett par geocachar, Stachelberg och  ROZHLEDNA na STACHELBERGU.

Vi åkte tillbaka över gränsen till Polen och gjorde ett kort stopp i staden Kamienna Góra där det fanns ett museum över en underjordisk flygfabrik, Projekt Arado. Där valde vi dock att inte gå in efter att vi förstod att den guidningen helt var på polska. Men vi hittade en trevlig restaurang istället och fick en god lunch som tröst. På väg tillbaka gjorde vi några "civila" stopp för att utforska sevärdheter i städerna Krzeszów och Chełmsko Śląskie innan vi var nöjda med dagens bunkertur.

Arado i Kamienna Góra
Klosterkyrkan i Krzeszów
Chełmsko Śląskie
Vill man fortsätta lära sig ännu mer om militärhistorien i det här området så kan man nog tillbringa många dagar med att utforska militära lämningar. När vi planerade resan hittade vi många fler resmål som vi inte hade tid att besöka. På tjeckiska sidan finns till exempel ett annat bunkermuseum, Březinka. På polska sidan finns det gott om underjordiska tunnlar som är öppna för allmänheten, då det här området var platsen för Projekt Riese, ett system med underjordiska fabriker som byggdes av Nazi-Tyskland för att undvika bombningar. Flera av tunnlarna kan besökas, bland annat i staden Osówka och i slottet Książ.