söndag 29 augusti 2021

Tälttur norr om Ammarnäs

Innan vi skulle ge oss i kast med Kungsleden mellan Hemavan och Ammarnäs tänkte vi ta ett par dagars vandring med två tältnätter norr om Ammarnäs. Väderprognosen såg inte så lovande ut, men det är ju bra träning att vandra i regn också. Vi har tältat en del tidigare på våra fjällvandringar, men ofta kombinerat med stugnätter så man kan komma undan regn och blåst. Men nu var det dags att ta tältningen till nästa nivå!

Dag 1 - Höbäcken - Ráksvárátje (16 km)

Vi började med en regnig promenad i Ammarnäs för att beundra Potatisbacken och området runt kyrkan. Sen körde vi bilen till parkeringen vid Höbäcken. Här i trakten är det nog fler fiskare än vandrare, gott om vindskydd och tältplatser för fiske i Vindelälven längs vägen.

Första delen av turen följde vi en markerad led längs Vindelälven. Hyfsat väder, men en del mygg och knott så vi höll rätt bra tempo. Efter ett tag ansluter leden till Kungsleden och vi följde leden ner mot Rävfallsstugan. Stugan dök upp i precis rätt stund eftersom det nu började regna rätt rejält. Rävfallsstugan är en av Länsstyrelsens övernattningsstugor i områden, stugan har en olåst del med kök och sittplatser och så finns det sovplatser som kräver att man hämtat ut en nyckel först. Vi tog plats i köket och lagade lunch. Efter ett tag fick vi sällskap av ett gäng fiskare på väg hem från en fisketur.

Vi fortsatte sen Kungsleden i riktning mot Ammarnäs och tog sikte på sjön Ráksvárátje för att slå läger. Det går en stig från Kungsleden in mot Skebleskalet som vi följde en stund. Väl framme vid sjön var det redan några tält där men vi hittade en okej tältplats en bit bort. Det var skönt att krypa in i ett torrt tält, så vi tog en tupplur innan middagen. Det var uppehåll på kvällen så matlagningen gick bra, även om det var lite ruggigt. Och vi fick uppleva hur svårt det är att få blöta kläder att torka i ett kallt tält, det verkar vara en svår konst som vi nog får träna mer på.

Dag 2 - Ráksvárátje - Njallavaratje (13 km)

Nästa dag tog vi en kortare vandringsdag, där vi vandrade vidare längs Kungsleden söderut. Inte särskilt mycket regn men det var kyligt och blåsigt uppe på kalfjället. Den här sträckan går rätt högt upp i ett kargt landskap utan särskilt många platser att gömma sig från blåsten. Det var dessutom rätt ont om vatten, flera bäckar och sjöar var uttorkade efter den varma sommaren. Vi vek av från Kungsleden och följde den markerade leden över höjden Njallavaratje med riktning mot Höbäcken. Här finns ett gäng mindre sjöar så vi letade på en tältplats i något så när lä nära en sjö. Vattnet var mer eller mindre stillastående så vi valde att koka allt dricksvatten för säkerhetsskull.

Nu hade temperaturen sjunkit ordentligt och natten blev riktigt kall, troligen runt 1-2 grader. Även om vi har bra utrustning så blev det rätt kyligt och åtminstone A hade svårt att somna. Men det funkade bra att lägga några extra lager ovanpå sovsäcken i form av dunjackor, det värmde en del. Och så en flaska med varmvatten, det gjorde under med kroppstemperaturen.

Dag 3 - Njallavaratje - Höbäcken (3 km)

Sista dagen på den här tältturen packade vi ihop och begav oss mot parkeringen i Höbäcken. Här gick leden genom luftig fjällbjörk nedför hela vägen till hängbron över Vindelälven.

Det här blev en bra kort tälttur för att få känna lite på Vindelfjällen och Kungsleden norr om Ammarnäs. Kanske aningens för mycket fjällbjörk för att få toppbetyg, så nästa gång ger vi oss nog ännu mer ut på kalfjällen mot Ammarfjället eller Björkfjället en bit bort från Vindelälven. För fler turer i området blir det helt klart!