lördag 1 oktober 2016

Vandring i Skuleskogens nationalpark

Vi spenderade en helt fantastisk hösthelg med vandring i Skuleskogens nationalpark. Vi har inte varit så mycket runt Höga kusten, så det var hög tid att utforska det området lite mer. Först var planen att gå några etapper på Höga kustenleden, men efter lite funderande kom vi fram till att istället vandra runt i Skuleskogens nationalpark. Vi var lite oroliga om det skulle gå att sysselsätta oss i flera dagar i parken, men det visade sig finnas gott om saker att upptäcka och leder att vandra.

Dag 1 - Från Stockholm till Skuleskogen
Det är ungefär fem timmars bilkörning från Stockholm upp mot Skuleskogen. Vi la in ett lunchstopp vid Norra Berget i Sundsvall, ett charmigt Skansen-ställe. Det brukar vara vår utmaning när vi kör bil, att undvika motorvägskrogarna och istället hitta något kul utflyktsmål. Och vi fick med beröm godkänt den här gången också! Efter god lunch, en geocache Norra Berget, inköp av lokal choklad och kort bensträckare åkte vi vidare mot Docksta och Naturum vid Skuleberget.

Vi gjorde ett kort besök på Naturum och skummade igenom utställningarna. Det var mycket trevlig personal, vi fick gott om tips inför vandringen, speciellt kring var vi skulle ha bäst chans att hitta vatten. Vi plockade också med oss en broschyr med karta över parken, kartan finns också att ladda ner på nationalparkens webbsida.

Sen skulle vi förstås bestiga Skuleberget. Man kan välja på tre olika sätt att ta sig upp, linbana, vandring eller via ferrata. Linbanan var stängd och vi var inte så taggade på via ferrata, så det fick bli en vandring upp. Vi tog den branta vägen som i princip går rakt uppåt mot toppen. Många stenar att klättra över, och ibland trappor och kedjor att hålla sig i. Vi var helt ensamma uppe på berget och satt en stund i solen och njöt av utsikten och pustade efter ansträngningen. Vi gick fram till utsiktspunkten där det också fanns en geocache. På nervägen valde vi att fortsätta Östra Bergsstigen som då gör en runda lite längre men mindre brant nerför. Väl nere igen så hade Naturum stängt, så vi kunde i lugn och ro logga ytterligare en geocache - Led i Järn.

Sen åkte vi mot Entré Syd, en av ingångarna till nationalparken. Man får bara tälta på vissa platser i nationalparken, och den närmaste tältplatsen från parkeringen var Kälsviken, så det blev vårt mål för kvällen. Efter en kort och lättgången promenad på 1,5 km var vi på plats och hittade en jättefin tältplats. Vi såg ett tält längre bort på stranden men annars var vi ensamma. Vid tältplatsen fanns ett vindskydd, en grillplats och picknick-bord. Och toa en bit därifrån. Så fantastiskt bra fixat! Till middag blev det vegetarisk taco med gino till efterrätt, allt till en fantastisk ljummen sensommarskymning. Och sen en fullmåne som nästan gav oss dagsljus under natten.

Utflykt till Norra Berget
Goda lunchmackor på det charmiga kaféet

Naturum med Skuleberget i bakgrunden

Svettig bergsbestigning
Utsikt från Skuleberget

Fantastisk tältplats vid Kälviken
Vegetarisk taco - alltid en succé

Dag 2 - Skrattabborrtjärnen och västra delen av parken
Nästa dag gick vi tillbaka mot parkeringen. Det finns två olika leder från Kälsviken så nu gick vi den blå-markerade som är en handikapp-anpassad grusväg. Vid bilen packade vi om och laddade ner några geocachar i mobilen (vi insåg nämligen att täckningen inte var något vidare i området). Vi gick Höga kustenleden söderut en bit, för att sen vika av längs en blå-markerad led rakt norrut mot Skrattabbortjärnen. Det var en sträcka på runt 4 km men tog ändå rätt lång tid att gå. Hela sträckan går sakta uppåt så den var ganska ansträngande. Men en trevlig tur genom skogen i glimrande väder. Här passerade vi också flera bäckar där det gick utmärkt att fylla på färskt dricksvatten.

Vid Skrattabborrtjärnen ligger Norrsvedjebodarna, en gammal fäbodvall som nu är en övernattningsstuga. Vi tog en lång paus här. CJ hade en jobbig förkylning i kroppen så han vilade en stund inne i stugan medan A satt ute i solen och läste. Vi bestämde oss för att det här skulle bli en bra plats att sova i natt, så vi paxade två bäddar inne i stugan. Efter lunch tog vi en lättare packning med oss och gav oss av för att utforska västra delen av parken.

Lederna är väldigt fint markerade, så vi fortsatte följa de blå prickarna mot Entré Väst. Leden går igenom en vacker skog och fram till sjön Långtjärnen. Sen var det dags för stigning igen, upp mot Långtjärnhällorna. Vi gick en slinga uppe på hällmarkerna och tog kaffepaus framme vid ett vindskydd. Och sen gick vi ytterligare en slinga på berget Nylandsruten, där en del av slingan var handikapp-anpassad så det går att komma fram till en utsiktsplats med rullstol eller barnvagn. Vi hade fortfarande lite kraft kvar i benen så vi valde också att gå fram till stugan Lillruten. Den stugan kan man också övernatta i, det är en gammal jaktstuga med lite sämre standard än Norrsvedjebodarna. Här mötte vi två kvinnor som var på svamppromenad och vi fick en trevlig pratstund om nationalparken.

Tillbaka vid stugan så hade vi fått sällskap av ett par som slagit upp sitt tält på ängen framför stugan. Det visade sig vara de som vi sett på avstånd vid Kälviken kvällen innan. Vi lagade en fantastisk middag med tortellini och nyplockade trattkantareller och hade en trevlig kväll tillsammans framför eldstaden. Under kvällen dök det upp ett stort gäng med belgiska vandrare så när vi gick och sov var det inte mindre än nio tält runt stugan. Fast i stugan blev det bara vi två. Det var en riktig kall natt så trots att vi sov inne med extra yllefiltar så var det kyligt.
Dagens geocachar blev Skrattabbortjärn och HelgeJoel1

Norrsvedjebodarna, vår sovplats för natten

Eftermiddagsvandring mot Entré Väst

Vindskyddet vid Långtjärnhällorna

Nyruten

Stugan Lillruten

Dag 3 - Slåttdalsskrevan och TärnättholmarnaNu var det äntligen dags för höjdpunkten i nationalparken, Slåttdalsskrevan, en 200 meter lång, 30 meter djup och 7 meter bred skreva i berget. Första kilometrarna gick vi högt på Stampberget, en ansträngande men vacker led. Mot slutet går leden brant nedåt mot Höga kustenleden och sen mot Slåttdalsskrevan. Så fort vi kom ut på den leden så blev det mer folk. Det märks att det här är ett populärt utflyktsmål, speciellt en sån här solig lördag.

Innan vi gick ner i skrevan gjorde vi en avstickare upp på utsiktspunkten bredvid, för att vila och återigen njuta av utsikten. Det blev många såna stopp den här turen! Sen var det dags för Slåttdalsskrevan. En mäktig upplevelse att klättra bland klippblocken längst ner mellan de lodräta väggarna! Inte helt olik Skurugata i Småland som vi utforskade för några år sen.

Nästa stopp blev Tärnättvattnen, en magiskt vacker plats vid en spegelblank sjö. Här tog vi en långlunch och njöt av solen och naturen. Som ni märker handlade den här vandringshelgen inte om att beta av så många kilometer som möjligt, utan mer om mindfulness och avkoppling. Vi gick rätt korta sträckor och tog långa pauser. Fast det går inte att ha för bråttom genom den här nationalparken, då missar man liksom själva poängen...

På kartan ser det sen ut som bara ett litet skutt till kvällens slutmål, Tärnättholmarna. Fast kollar man in kartan ordentligt ser man att det är rätt många höjdmetrar nedåt... Det här "skuttet" blev absolut den jobbigaste etappen under helgen. Brant nedför med stora klippblock och stenar. Riktigt häftigt men också ansträngande med våra ryggsäckar på oss. Med lite blåmärken och rivsår tog vi oss i alla fall ner och kom ut på leden mot Tärnättholmarna. Här finns tre stugor som man kan bo i, samt flera tältplatser. Men vi kunde konstatera att vi inte var de enda som hade tänkt spendera kvällen här. Det kom en strid ström av människor hela eftermiddagen och kvällen. Stugorna blev överfulla och det var tält i var och varannan dunge. Men vi hittade en bra tältplats vid vattnet hyfsat ensamma, med en egen eldstad. Så det blev ytterligare en smarrig middag, den här gången wokade grönsaker med kokosmjölk och panangcurry. Och den här kvällen var betydligt varmare, så vi sov gott i tältet.
Dagens geocachar blev Onthetop och Här trivs Asterix

Morgon vid Skrattabborrtjärn

På väg in i Slåttdalsskrevan

Tärnättvattnet, en fantastisk plats

En av stugorna ute på Tärnättholmarna
Loggar en söt geocache

Provar vårt nyinköpta vattenfilter, Sawyer Mini

Dag 4 - Tärnättholmarna till Entré syd och hemfärd
Sista dagen kom vi iväg från Tärnättholmarna hyfsat tidigt och gick längs vattnet tillbaka mot Kälsviken. Vid Näskebodarna är det ett område som inte är nationalpark där det finns en del privata stugor. Men också en fin övernattningsstuga och tältplatser, här hade nog varit lugnare att övernatta. Vi tog en fikapaus vid Kälsviken (och loggade geocachen Kälaviken) innan vi tog oss tillbaka till parkeringen. Här kunde vi byta om till lite fräschare kläder och börja resan söderut. Den här gången blev det inte lika många stopp utan vi körde på hemåt rätt snabbt, enda stoppet blev för att köpa Halloumiburgare på Max i Sundsvall.

Näskebodarna

Fortfarande en vecka efter vandringen hänger Skuleskogen kvar. Det var en absolut sevärd plats, och vårt lugna tempo gjorde det här till en behaglig och behövlig helg. Nu är vi sugna på att utforska mer av Höga kusten, så nästa gång får det bli några etapper på Höga kusten-leden.