söndag 3 januari 2016

Levada dos Piornais - Stadslevadan i Funchal

Idag tog vi det lugnt med tjejerna på förmiddagen, tog en promenad i gamla stan och sen en lätt lunch nere vid strandpromenaden. Sen skickade vi hem tjejerna och gjorde en tur längs Levada dos Piornais på eftermiddagen.

Vi gick från de centrala delarna av Funchal längs vattnet och sen upp mot hotellområdet. Levadan börjar vid Estádio de Maritimo, vi gick upp vägen Ladeira da Casa Branca och så såg vi skylten till levadan direkt när vägen tog slut vid den större vägen. Levadan slingrar sig fint mellan bostadshus och gårdar med utsikt ner mot Funchal och hotellen längs kusten. Vi passerade både finare stora villor och enklare lägenhetskomplex. Och hela tiden har man klämt in bananodlingar mellan husen, så det känns lantligt även om man går mitt i stan. Som alltid har man också hela tiden fin utsikt över staden.

Det var rätt mycket folk ute och vandrade, här träffade vi också på vår första turistgrupp som var ute och gick. Själva stigen på levadan var här oftast cement eller sten och ganska smalt, så det var svårt att passera eller försöka göra omkörningar förbi långsamma turister. Men ju längre vi gick desto färre folk mötte vi.

Vi loggade cachen First cache in Madeira från 2001 - fin utsikt även om själva platsen var lite skräpig.

Även i januari finns det en del blommor

Här loggar vi geocache

Ibland tog levadan slut och man fick gå en bit på vägen, men det gick lätt att hitta tillbaka till levadan. Enda problemet var när vi kom fram till motorvägen, då var vi inte pålästa så vi hade inte koll på hur vi skulle gå. Vi gick under motorvägen och stannade för att kolla på kartan. Då kom ett par andra vandrare så det var bara att hänga på, sen upptäckte vi också diskreta gula pilar i marken som det var meningen att vi skulle följa. Det var egentligen bara att fortsätta vägen runt ett hörn så dök levadan upp igen.

Här lämnade vi stadsbebyggelsen och det blev mer lantligt. En del gårdar ligger inklämda längs berget och det verkar nästan som levadan är enda vägen fram till husen. Brevlådorna ligger också ut mot levadan så det är nog i alla fall smidigaste sättet att komma dit.

Levadan går sen in i en dalgång med ett grustag eller dylikt i botten av dalen. Här ändrades vandringen från gemytlig stadsvandring till mer äventyrlig grottvandring. Det var vi inte riktigt förberedda på, i de beskrivningar vi hade läst hade man avslutat vandringen tidigare. Här blev det rejält brant med dåliga räcken, flera grottor och tunnlar. CJ som  har höjdskräck njöt inte direkt av den delen kan jag meddela, men A tyckte det var en fascinerande tur! Efteråt läste jag på om vandringen och tydligen var det bara ett par år sen ett par tyska turister trillade ner och dog just på den sträckan. Det har jag inte berättat för CJ än (han lär väl få reda på det när han läser bloggen). Och visst, har man höjdskräck kanske man inte ska utsätta sig för den här upplevelsen. Om man får panik kan det ju vara lätt att trampa snett och trilla. Men håller man sig lugn och går försiktigt så klarar man det galant. Det fanns en skylt för en "detour" så om man tycker det är obehagligt kan man välja att gå nedanför berget istället.

Efter ett tag kom vi fram till en trappa som leder upp på en väg där det går bussar, så vi valde att avsluta vandringen där. Innan vi avslutade så pratade vi med några franska vandrare som sa att levadan fortsätter vidare in i dalgången ytterligare ca 20 min. Sen finns ett hinder där det är stopp, tydligen blir levadan för farlig för att vandra därefter. Vi klättrade upp för trappan och hittade busshållplatsen där det satt ett finskt par och väntade på bussen. Vi hade tid för en kaffe "chino" på den lokala baren innan bussen kom. En intressant upplevelse att dricka surt kaffe i en ocharmig och rökig lokal, men koffeinet piggade i alla fall upp.

Beroende på hur långt man går på levadan så kan alltså Levada dos Piornais bli en trevlig stadstur för ovana vandrare eller en äventyrlig tur för mer erfarna vandrare utan höjdskräck.