fredag 25 december 2015

Levada do Furado - Madeira

På julafton var det premiär för en levadavandring för Team Vildmark. Vi spenderar jul och nyår på Madeira och naturligtvis vill vi ut i naturen. Så på julafton bestämde vi oss för att ta oss ut på en levadavandring. Levador är de bevattningskanaler som finns runt hela Madeira. De byggdes för att kunna transportera vatten från bergen till jordbruken nere i dalarna. Längs med levadorna finns stigar som ursprungligen var till för de som sköter om kanalerna, men de har också blivit populära vandringsleder.

Vi valde en av de mest populära rutterna som vår premiärtur, Levada do Furado. Det är också en av de äldsta levadorna, den byggdes 1822 för att ge vatten till bondgårdarna runt Porto da Cruz. Den leden är välbesökt för att den är lättåtkomlig från Funchal men också för att den ger fantastiska vyer. En kvart före avgång var vi på plats på busshållplatsen för att åka upp i bergen. Men på grund av julmarknaden i Funchal var vägarna avstängda och bussen gick en bit därifrån. Så vi fick värma upp inför vandringen med en rask promenad och hann precis med bussen. Buss 56 med Horarios do Funchal går mot Ribeiro Frio där leden börjar. Själva bussresan var också en upplevelse, det var fint att komma upp på kullarna över Funchal och se ner över stan. Det är en mycket större stad än jag hade trott. Och inte en platt yta utan riktigt backigt överallt.

På plats vid Ribeiro Frio finns en laxodling som går att besöka, men vi valde istället att ladda med en kaffe på baren innan vi gav oss iväg. I början var det en bred stig att vandra på bredvid levadan som hade gott om vatten och bra fart. Första delen gick i skog och det var faktiskt rätt ruggigt och kallt i skuggan. Men stigen slingrar sig runt bergssidorna så vid vissa partier blev det soligt och varmt. Vi var inte ensamma men det var inte heller värst trångt på leden, kanske var det 5-6 andra sällskap som vi stötte på under vandringen.

Efter 1,5 timme tog vi lunchpaus och njöt av utsikten ner mot havet och byarna nere i dalen. Vissa partier var lite mer utmanande, i alla fall för den höjdrädda delen av teamet. Det blev rätt brant och trångt på en del platser, men inte så farligt. Vi passerade en hel del kortare tunnlar också, men det behövdes inte ficklampa utan det var bara korta passager. Efter runt 1,5 - 2 timmar blir utsikten mäktigare, det är färre träd och mer öppna avsnitt med fantastiska vyer över berg, hav och byar. Mycket vackert!

Det fanns en del geocachar längs med leden och vi loggade några som vi passerade. Det blev våra första portugisiska cachar och vi har nu loggat cachar i totalt 30 länder!
Penha d'Águia Viewpoint

CJ loggar Levada do Furado - vår första portugisiska cache
Mot slutet av turen slutar Levada do Furado och man följer istället Levada do Portela de sista kilometrarna ner till byn Portela. Här hade det brunnit längs leden rätt nyligen, träden var svarta, det doftade brandrök och det rök från marken på några ställen. I den lilla byn Portela finns två restauranger så vi tog en kopp kaffe och väntade på bussen. Men eftersom vi var en timme tidiga så valde vi att ta en taxi istället - 5 euro per person kändes överkomligt. Så, en stund senare var vi tillbaka i Funchal för att fira julafton i lägenheten med portabelloburgare, Kalle Anka och julklappsöppning.

Det blir helt klart fler levadavandringar på den här semestern, så det kommer mer rapporter!

/A

7 kommentarer:

1. Vi ser fram mot flera rapporter!

Svar
    1. Fler bloggar är på gång! Fantastiskt ställe för en aktiv semester, tror ni skulle gilla det!

2. mycket intressant blogg

Svar
    1. Tackar! Hoppas det kan inspirera till mer friluftsliv!

3. Hej!
    Tack för fin beskrivning.
    Vi är på Madeira nu och har planer på att gå samma tur imorgon. Två frågor: hur lång tid tog det för er att gå? Upplevde ni leden som säker? Vi kommer att ha med vår 8 månader gamla bebis i bärstol på ryggen. Har provgått en lite lättare led och det var inga problem.

Svar
    1. Hej! Det här var nog den leden som vi vandrat som känts säkrats. Inga riktigt branta partier och plant nästan hela vägen. Lite brant med några trappor när man närmar sig Portela. Det borde inte vara några problem att gå med en bärstol. Vi gick ungefär 3,5 timme i långsam takt med lunchpaus. Lycka till - hoppas ni får en trevlig tur!

Radera
    2. Tack för svar! Och för trevlig blogg!