söndag 29 juni 2014

Vandring till Skurugata

På vår helgtur till Eksjö var naturreservatet Skurugata ett självklart besöksmål. Vi lämnade vårt charmiga vandrarhem i Eksjö och körde den korta biten mot Skurugata.

Vandrarhemmet vid Eksjö museum
Det är en lång imponerande spricka i berget som man kan vandra igenom. För att få till en lite längre tur så valde vi att starta besöket vid lägergården Klinten. Härifrån går flera vandringsleder och en av lederna går norrut mot Skurugata.

Vi gick från parkeringen i söder

Vi parkerade vid den första parkeringen där det finns skyltar om naturreservatet Klinten. Det går att köra bil ytterligare en bit framåt, men då missar man förstås en skön vandring. Det var tomt vid Klinten idag men jag antar att under skolterminerna kan det vara gott om skolelever som har idrottsdagar här. Vi passerade ett vindskydd en bit upp på en kulle och sedan fanns det ytterligare två vindskydd längs Försjön en bit bort. I ett av vindskydden hade en familj tillbringat natten, och de höll på att laga frukost över elden när vi passerade.

Lägergården Klinten
Vi passerade gården Lönhult

Många val!
Första sträckan gick på väg men sen blev det stig in i skogen norrut mot Skurugata. Vi tog högervarvet när vi kom fram till Skurugata, vilket betydde att vi började med att bestiga berget Skuruhatt. Härifrån var det tjusig utsikt och vi passade på att vila och dricka vatten. Uppe på berget finns en sten med ett citat av Albert Engström som är uppvuxen i Hult ett stenkast härifrån.

Vattenpaus uppe på toppen
Utsikt från Skuruhatt

Från Skuruhatt går det en handikappanpassad väg ner mot parkeringen. Och därifrån kan man sen ta en ny stig som leder mot sprickan Skurugata. Det var en del bilar vid parkeringen men väl i skogen var vi ensamma så vi fick uppleva Skurugata på egen hand. Klyftan är runt 800 meter och blev häftigare ju längre in vi kom i klyftan. Vi visste att det fanns en geocache där, Skuru Canyon, men tyvärr var det noll täckning på mobilerna. Men tack vare den tydliga ledtråden lyckades vi ändå hitta den!

Efter Skurugata fortsatte vi samma väg tillbaka mot Klinten. En supertrevlig promenad med ett märkligt naturfenomen. Om man vill kan man förlänga vandringen norrut på Höglandsleden mot Västra Lagern eller lägga till någon av lederna runt Klinten.