tisdag 2 juni 2020

Sörmlandsleden etapp 34: Brytsebo - Holmtorp

Vårt projekt att vandra hela Sörmlandsleden fortsätter, den här gången i trakterna runt Kolmården och Fjällmossens naturreservat på etapp 34. Den här etappen har många lyft som en favorit så det kändes kul att få utforska den. Vi ställde en cykel på vägen ner mot Kvarsebo där Sörmlandsleden etapp 35 passerar, det blev en smidig lösning för att inte behöva åka så mycket bil, det gav ett par kilometer extra vandring den här dagen som vi sparar in nästa gång. Bilen parkerades vid etappstarten längs med vägen till Kolmården.

Direkt från start kom vi in i fin skog med vandring längs sjön Skvättsjön. Vi tog en förmiddagskaffe direkt här i solen för att ladda för vandringen. Sen fortsatte leden med fin vandring genom och längs med fina mossar och hällmarker, dock med en del hyggen och odlad skog. Vi gjorde en avstickare till Pigans Plågosten, vi gillar historier och sägner om livet förr när vi är ute på våra vandringar. Här säger berättelsen att en piga fick fly upp på en stor sten för att rädda sig från vargen, sanningshalten låter vi vara osagd.

Framme vid Fjällmossen var vi lovade "en av Sörmlandsledens längsta spänger" enligt Sörmlandsledens hemsida så vi hade höga förväntningar. Och det var absolut fint, men spången på etapp 32 vinner lätt tävlingen, den var ännu mer imponerande tyckte vi. Vi var ensamma vid vindskydden vid Lilla Göljen och kunde njuta av lunch i sol och stillhet.

Vi vandrade vidare mot etappslutet vid Holmtorp och sedan fortsatte vi in någon kilometer på etapp 35 fram till cykeln. Och visst får etappen gott betyg, verkligen vår typ av natur med mycket vildmark, hällar och mossar. Det som drar ner betyget är rätt många kalhyggen som skapat sår i naturen, men man får väl säga att naturen runt Fjällmosen kompenserar för det.

Direkt från start in i skogen

36 m Höga gran

På väg mot vindskydden vid Lilla Göljen

Grekisk sallad funkar utmärkt på dagsturer

Klapperstensfält

Finns fler leder att välja på här runt Fjällmossen som tex en rundslinga

Läs om fler vandringar vi gjort längs Sörmlandsleden: