lördag 26 januari 2019

Sörmlandsleden etapp 10: Tvetaberg - Järna

Under fredagen var det ett riktigt härligt snöfall så på lördagsmorgonen var vi osäkra på om det gick att ge sig ut på vandring. Men solen sken så det var klart vi skulle göra ett försök! Vi valde Sörmlandsleden etapp 10 från Tvetaberg till Järna som kändes lagom långt, 12 km, och enkelt att ta sig till från lantstället i Mölnbo.

Vi parkerade i Järna och tog buss 785 norrut mot Tvetaberg. Där gick vi mot Tveta kyrka som låg vackert i snön med utsikt mot sjön Måsnaren. Nedanför kyrkan kom vi ut på Sörmlandsleden i sluttampen av etapp 9 och nådde strax etappstarten för etapp 10 framme vid Tveta Friluftsgård. Idag var det full fart här med skidåkare och skridskoåkare. Vi var inte fikasugna ännu, men passade på att göra ett toabesök innan vi gav oss av längs leden.

Vad är då Tvetaberg känt för? Jo, den militärt intresserade delen av teamet citerade direkt "Det finns ju 2 T i Tvetaberg" från filmen Repmånad som enligt sagda del av teamet ledde till en av filmens höjdpunkter.

Första delen av etappen går längs småvägar i ett sommarstugeområde. Normalt sett längtar vi då ut i skogen, men idag med all snö passade det rätt bra att gå på plogade vägar. Här fanns det gott om geocachar så det blev en del loggar på vägen. Men efter ett tag tröttnade vi att leta geocachar, man tappar det här härliga meditativa traskandet när man ska stanna för ofta. Så vi vandrade förbi en hel del burkar som vi inte brydde oss om att leta efter den här gången.

När vi lämnade sommarstugeområdet kom vi in i en riktigt fin skog och den vackraste delen på den här etappen. Ganska kuperat och alldeles tyst, långt från civilisationen. Framme vid Vaskasjöarna blev det lunchpaus med Varma koppen. Så här på vintern föredrar vi enklare luncher som inte tar för lång tid att laga så en snabb soppa är perfekt.

På väg mot Tveta kyrka

Sjön Måsnaren

Slut på etapp 9 och start av etapp 10

Vägarna runt sommarstugeområdet Lerhaga

Här loggar vi en av turens geocachar

Calles klätterträd, och en geocache till!

Ibland är det skönt att bara värma vatten och inte behöva laga för avancerad mat

Utsikt från lunchen vid Vaskasjöarna
Strax efter lunchpausen kom vi fram till Tvetatippen, det märks genom att leden nu går längs ett staket och att luften fylls av skränande måsar. Men den här vackra vinterdagen såg även tippen vintrigt charmig ut. Vi fortsatte ner mot Järna och passerade Skirsjön och sen vidare i utkanten av villaområdet Östra Kallfors. Vid ett gammalt torp finns en källa och ett vindskydd. Här blev det vattenpaus en stund, vi är inte alls lika duktiga på att ta pauser när det är så kallt och snöigt ute. Så det var skönt att vila benen en stund.

Sista delen går i mer civiliserade trakter via elljusspår innan etappslutet som ligger lite märkligt mitt längs en gata. Härifrån är det en kort promenad tillbaka till Järna station. Vi försökte avrunda promenaden med en fika på kaféet Åsgatan 2, men där var det proppfullt så vi köpte semlor på ICA och tog fika hemma i stugan istället.

Vinskyddet vid Herrvreten, en del graffiti men annars i fint skick

Etappslutet och start på nästa etapp som vi vandrade för några månader sen, Järna - Vattgruvan
Ytterligare en etapp längs Sörmlandsleden avklarad! En trevlig tur som var perfekt att vandra en snöig dag, vi hade också tur att ett sällskap hade vandrat före oss under dagen så leden var upptrampad. Men snön gör också att kroppen får jobba lite extra, så vi var nöjda med att det inte var mer än 12 km att vandra.

Läs om fler vandringar vi gjort längs Sörmlandsleden: