söndag 6 januari 2019

Ekoleden i Ytterjärna

På nyårsafton var det dags att klara av en geocaching-milstolpe, nämligen att logga geocache nr 7000! Så vi kollade på kartan efter en lagom tur och fastnade för Ekoleden i Ytterjärna. Det är en vandringsled på 12 km som utgår från Ytterjärna och sen går längs vattnet, genom skog och via fält i en slinga tillbaka till starten.

Vi kom iväg vid lunchtid och gav oss sen iväg genom att följa markeringarna, starten på leden är vid Kulturhuset i Ytterjärna och geocachen Ekoleden - Start. Här kan man beundra antroposofernas hus med mjuka eller asymmetriska former. Inget var dock öppet så här på nyårsafton så vi lämnade startplatsen rätt fort. Leden var oftast välskyltat, men vi kom fel på ett par ställen. Det hjälpte att använda geocacharna som stöd för att se att vi gick rätt. Det finns en hygglig karta på Ekoledens webbplats som vi också hade nytta av.

Här följer en bildkavalkad med vår berättelse från Ekoleden.

Vi valde att gå det orangea spåret på 12 km, men det går att gå kortare turer också: en gul led på 2 km och en blå på 1 km. Det går också att ta några genvägar om man vill korta ner vandringen.
Första delen går från antroposofisk arkitektur genom en park med kreativ avloppsreningsanläggning.
Utsikt över havet
Fint konstverk med avloppsvattnet
Här var stigen avstängd pga arbete men det var inga problem att tråckla sig förbi avspärrningarna
Efter parken var det dags för att klättra uppför hala klippor och sen njuta av utsikten
Kreativ märkning med fina hjärtan

Det finns gott om geocachar runt hela Ekoleden, här loggar vi en av burkarna och totalt blev det 26 loggar på turen och vi passerade milstolpen 7000 med råge!
Beachbaren var stängd idag dessvärre
Ekoleden följer sen vattnet en bra bit ner mot Ulvsundet där det en gång i tiden fanns en färja över till Mörkö

Fina avståndsmätare längs leden
Efter en stunds promenad i skogen kom vi fram till Solviksskolan med spännande Mumin-inspirerad arkitektur
Geocacharna på turen var fyllda med gogo-figurer, de var favoriter hos barnen för 10 år sen men idag lät vi figurerna ligga kvar i burkarna

Vi letade efter en fin fikaplats men till slut var vi desperata och valde första bästa sten i skogen. Tyvärr hade kaffepulvret lämnats hemma men vi fick i alla fall varsin dammsugare att festa på.

Framme vid Skillebyholms gårdsbutik som var stängd idag, vi får komma tillbaka en annan dag och proviantera. Här gick vi fel väg fram till gården upptäckte vi så vi backade för att logga en cache vi hade missat Ekoleden - Labyrinten - och som faktiskt blev vår #7000!

Ytterligare en cache loggad, här Ekoleden - Skillebyholms park
Efter Skillebyholm började det skymma och vi började bli trötta, det var ju ändå nyårsafton och vi ville hem och fira det nya året och geocachingmilstolpen. Så vi gick på rätt fort, efter en stund tappade vi bort leden och bestämde oss för att ta stora vägen en bit tillbaka. När vi var tillbaka vid parkeringen hade vi gått 14,7 km och det var nu helt svart ute.

Ekoleden var en rolig led att vandra med intressanta stopp på vägen, men lite mer ansträngande än vi trodde så det tog längre tid. Sista delen får vi komma tillbaka och njuta av en annan dag och logga de geocachar som vi hoppade över. Jag tror helt enkelt att leden förtjänar ett återbesök!