torsdag 2 augusti 2018

Utflykter och vandring på Kinnekulle

På vår Västgöta-semester hade vi en plan att vandra hela Kinnekulleleden, 45 km. Vår tanke var att parkera uppe vid Högkulle, vandra första dagen till Kinnekulle camping vid Hellekis och bo där. Dag 2 vandra den västra delen ner till Husaby och bo på B&B. Dag 3 vandra upp från Husaby tillbaka till Högkullen. Men vi insåg att med den extrema värmen så skulle det inte vara någon njutning, så planen fick revideras. Vi hade kvar våra boenden men använde bilen mer och gjorde kortare vandringar och utflykter i området. Det är ett vackert och spännande område på Kinnekulle så vi kommer säkert tillbaka och gör ett nytt försök på hela leden.

Högkullen
Vår första utflykt blev Högkullen, högsta punkten på Kinnekulle med restaurang och utsiktstorn. Vi parkerade här och gick en vandringsled på några timmar runt toppen. Området precis runt tornet är fint, med vacker utsikt och en del sevärdheter. Och vissa delar av leden var också vackra, speciellt de som gick närmast toppen och vid naturreservatet Stora Salen. Men vi valde sen att gå det långa röda spåret och det var mest tät granskog, som i och för sig gav skön skugga. Vi skulle nog rekommendera att skippa det röda spåret och gå det blå och gula istället.

Vindarnas grotta, en utställning över området

Charmigt utsiktstorn, klart vi betalade en slant och gick upp

Utsikt från tornet

Karta över leder på Högkullen

Fantastiskt väl skyltat överallt på Kinnekulle

Lunch med ostar från Falbygdens ost

CJ blev på bättre humör efter granskogen när han upptäckte militära lämningar

Utsikt från vår campingstuga på Kinnekulle camping

Kväll på campingen

Gröne skog och Råbäck
Nästa dag gjorde vi en vandring runt naturreservatet Gröne skog och ner till Råbäcks hamn. Vi parkerade vid det gamla turisthotellet precis där naturreservatet Munkängarna börjar. Där gick vi en slinga på delvis Kinnekulle-leden och delvis en blå led genom Gröne skog. Det blev en riktigt bra tur genom ett spännande kulturlandskap med gamla stenbrott. En bonus var att det fanns gott om geocachar i området som blev bra avbrott och gav tillfälle att stanna och dricka vatten.

Vi kom fram till Råbäcks hamn och såg glass-parasoller på avstånd, i värmen var det skönt med glass och kall dricka. Vi slog till på en guidad vandring av Råbäcks stenhuggeri, väldigt intressant och bra guidat av sommarjobbarna i hamnen. Efter hamnen var det ytterligare en sträcka med skog och sen upp via Råbäcks gård tillbaka till bilen.

Råbäcks stenhuggeri

Husaby
Vi bodde på Biskopsgården i Husaby, en spännande plats med en biskopsborg på tomten. Själva boendet var charmigt, med en gästvänlig värdinna och en rymlig lägenhet. Vi gick en vandring runt Husaby på kvällen, det finns en karta vid kyrkan som visar ett förslag på en kort promenad och som berättar mer om platserna. Det passerar också en pilgrimsled genom Husaby om man är sugen på längre vandring.

Kyrkan är också intressant och den här kvällen var det guidning i tornen så det var fullt ös med utklädda guider och aktiviteter. Vi tittade på Arn ett par dagar senare och där finns kyrkan med i några scener.

Efter vår promenad åt vi middag i lägenheten när det plötsligt blev dramatik på gården. Fåren hade rymt och sprang nu omkring och åt svarta vinbär och annat gott. Efter en stund var de infångade, men det hela upprepade sig senare på kvällen också. Händer mycket på landet!

Innan vi lämnade Husaby och Kinnekulle så stannade vi sen till i närheten av Husaby för att titta på hällristningarna vid Flyhov.

Här uppe bodde vi i en lägenhet

På bilden syns den 1,5 km långa promenaden runt Husaby Kyrby

St Sigfrids källa där kanske, eventuellt, möjligtvis Olof Skötkonung lät döpa sig

Full fart på fåren

Hällristningar i Flyhov

Även om det inte blev riktigt som vi ursprungligen tänkt oss så blev det en fin tur till Kinnekulle. Det är ett annorlunda landskap med gott om sevärdheter och fin natur. Men vi har mycket kvar att utforska så det får vi spara till nästa gång.