söndag 26 augusti 2018

Fjällmaten på årets fjälltur

Nu har vi klarat av årets fjällvandring, den här gången gick vi Kungsleden från Saltoluokta till Kvikkjokk. Jag tänkte dela med mig av vilken mat vi hade med och vad vi lärt oss om fjällmat den här gången. Vi gillar att förbereda resan genom att torka mat för att få ordentlig och lite lyxigare mat på fjället. När man slagit upp tältet eller hittat en bädd i en fjällstuga så finns det ju inte så mycket mer att pyssla med än att laga mat, så det blir också lite roligare med några steg matlagning snarare än bara hälla vatten i en påse. 

Vi har våra favoriter som vi brukar laga, men i år ville vi variera oss så vi provade nya recept från Vegohajk. Det är ett favoritkonto på Instagram som delar olika vegetariska friluftsrecept. Det ska tydligen bli en bok någon gång också, vi ser fram emot det!

Frukost
Vi gillar inte gröt, så vår frukost i år blev hemgjord müsli med mjölk (skummjölkspulver). Vi brukar ibland köra äggröra också, men det skippade vi den här gången. Bästa frukosten blev pannkakor med blåbär och nutella, klart att rekommendera! Vi hade blandat ihop torrvaror till pannkakor från ett standardrecept utan ägg med vårt mjölkpulver och sen var det bara att hälla i vatten och steka på morgonen. Blåbären var förstås nyplockade utanför tältet!

Pannkakor med blåbär och nutella
Lunch
Vi kör alltid lite enkla luncher baserade på soppor med tillbehör som oliver och frökex med mjukost. Ett mycket bra tips är också att alltid spara alla rester som blir från middagarna och komplettera lunchen med. CJs favorit i år blev överbliven pasta från en middag som tillsammans med Varma koppen Champinjon och mjukost blev en svamppasta. Vi gillar också de lite matigare, ekologiska, veganska sopporna från Davert, de har vi dock inte hittat i Sverige utan vi bunkrar upp när vi är i Tyskland.
Pasta kokar 
Årets nyhet blev att göra egen "varma-koppen" efter tips från Vegohajk, här är instruktionen. Det kändes lite märkligt att torka soppa, men det här blev en hit! Vi gjorde en av våra favoritsoppor, en linssoppa med saffran men gjorde den med mindre vätska så det blev mer av en gryta. Sen in i ugnen tills allt var torkat. Sist mixa soppan till ett pulver. När det var dags för lunch på fjället behövde vi bara värma vatten, hälla på pulvret och vänta några minuter så var det klart att äta. Soppan blir lite grynigare än en påssoppa, men underbart gott och klart nyttigare jämfört med Varma koppen! En skvätt olja i soppan när man ska äta den ger bra energi också.

Steg 1 - Välj ett favoritrecept, laga som vanligt fast med mindre vatten och fett
Steg 2 - Torka soppan (som mer liknar en gryta till konsistensen) i ugn

Steg 3 - Mixa till ett fint pulve
Steg 4 - Hitta ett myggfritt lunchställe med fin utsikt, värm vatten och rör ut pulvret 
En lyxlunch blev vår fjälltabouleh inspirerad från Vegohajk som vi serverade med oliver och som vi bjöd stugvärden i Pårte på.
Här preppar vi vår tabouleh hemma, rätten lagas färdig och ska sen bara in i ugnen för att torka
Middag
Vi åt middag på fjällstationerna i Saltoluokta och Kvikkjokk och hade också förmånen att bli bjudna på middag hos vår stugvärdskompis i Pårte. Men några hemlagade middagar blev det förstås också på fjället! Vi utgick ifrån recept från Vegohajk och anpassade lite. Här är våra favoritrecept!

1. Röd curry med tofu *****
Här följde vi receptet för Röd curry rakt av och det blev en fullträff, underbart! Vi serverade med snabbnudlar. Det här kommer vi göra flera gånger, och säkert även i "vanlig" version som vardagsmat hemma. Det är lite pyssel att förbereda hemma men ute på fjället är det snabbt fixat.

Här steker vi grönsaker (torkade som legat i blöt en stund) som sen blandas med tofu i röd curry och nudlar till en fantastisk måltid

2. Tikka masala med kikärter ****
Originalreceptet var Tofu tikka masala och då användes torkad tofu, men vi bytte det mot torkade kikärter som vi hade torkat hemma. Enda kruxet då är att kikärterna behöver blötläggas längre än resten och det missade vi den här gången så de blev lite knapriga men helt okej ändå. Vi serverade rätten med nybakat bröd och en skvätt vin så det här blev absolut en av turens favoriter.

Tikka masala med nybakat bröd på fjället

3. Linsbolognese ****
Inspiration från receptet med  Sojafärssås men vi valde att göra rätten med röda linser istället för sojafärs och det gick utmärkt. Vi köpte pasta i Aktsestugan och kokade till. Enda missen var att vi borde ha packat med en parmesanost till turen, det hade varit kanon till den här rätten.

Snacks
Vi kompletterade förstås med en del snacks och choklad, och vi fyllde även på lagren av snacks under vandringen vid Aktse som är enda stugan med försäljning under den här rutten. Vi hade gjort i ordning jägarsnus, som i vårt fall var en blandning av jordnötter, cashewnötter, mörk choklad och torkade aprikoser. Sen hade vi några bars med också, vi gillar märket Rawbite. En bonus blev alla blåbär och hjortron vi plockade längs vandringen också, ger alltid lite extra energi. Till snacks-kategorin hör väl också en liten plastflaska med whisky som vi hade med oss, det är perfekt med en liten skvätt vid kyliga kvällar vid tältet.

Blåbär till efterrätt i kvällssolen
Vad har vi lärt oss det här året då? Att vi ska fortsätta experimentera och preppa roliga, goda, nyttiga måltider. Fortsätta testa nya recept och bli ännu bättre på att torka mat. Om vi ska göra något annorlunda var det kanske att vi hade lite för mycket mat med oss, ibland är det smartare att komplettera ännu mer vid stugorna längs vägen. Någon dag slarvade vi med lunchen också, det är inte så klokt eftersom orken då tar slut rätt fort på eftermiddagen. Så inget slarv, äta mycket och ofta är det som gäller på fjället!


2 kommentarer:

  1. Så bra tips. Måste väl bli en bok eller nåt sånt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Vi satsar på bloggandet och Instagram istället, får vara vårt sätt att inspirera :-)

      Radera