söndag 3 januari 2016

Vandring på Madeiras östra udde - Ponta de Sao Lourenco

Vår sista vandring på den här Madeira-resan blev ingen levada utan en vandringsled vid Madeiras östra udde. Vi tog buss 113 från Funchal mot Baia d'Abra. Det blev en liten miss på morgonen då vi hamnade på fel busshållplats och missade 9-bussen. Vi fick gå hem och ta en förmiddagskaffe och så kom vi med 10.30 bussen istället. En riktigt långsam buss som åkte kringelikrokar mellan byarna, efter 1,5 timme var vi så framme vid startpunkten.

Det här är ett populärt utflyktsmål så det var gott om bilar vid parkeringen. Och rätt mycket folk på leden också hela vägen. Sträckan fram och tillbaka är 8 km och i beskrivningar står det att man ska räkna med 2,5 - 4 timmar. Vi behövde drygt 4 timmar men då gick vi långsamt, med lunchpaus och flera stopp för att njuta av utsikten och vila benen. Här är en karta som visar hur leden går:

Första delen är inte så brant men eftersom man går uppe på en bergsrygg så är det fantastisk utsikt åt alla håll under hela vandringen. Det är ett dramatiskt landskap med vulkaniska berg i olika färger och klippor i havet. Efter en kort stund kommer man fram till en utsiktspunkt till vänster och en stig ner till en stenstrand till höger. Vi gick ner till stranden och åt lunch. Här var det inte så mycket folk så det var ett skönt lunchställe. Och för första gången sen vi kom till Madeira så fick vi känna på Atlanten!

Efter lunchen blev det brantare när man ska ta sig över berget. Vid ett tillfälle satte sig CJ ner och bestämde att han inte vill gå mer pga höjd och branter. Men efter att ha andats ett tag så fortsatte han med oss i alla fall. Och om man är höjdrädd kan det vara en utmanande vandring, det är brant på sina håll och kanske inte världens mest stabila räcken. Men det är samtidigt en vacker vandring och känns inte alls farlig, det var allt ifrån barnfamiljer till finklädda söndagsflanörer som vandrade. Fast absolut ska man ha bra skor och mycket vatten! Det var en varm dag och vi hade alldeles för lite vatten med oss att dricka. Det finns ingenstans att handla på udden, känns som om det skulle vara en bra affär att sälja dricka och snacks vid bilparkeringen.

Efter de branta partierna delar sig vägen och det blir en rundslinga. Vi gick vänstervarv och här fick vi fin utsikt över Porto Santo, ön som ligger drygt 2 timmar från Madeira. Strax nedanför berget Pico do Furado finns ett hus som ursprungligen varit ett fritidshus. Nu är det en liten utställning över området och där fanns en efterlängtad toalett som jag gladeligen betalade 1 euro för! Det finns nämligen väldigt dåligt med buskar på ön att kissa bakom, och dessutom folk överallt. När toaletten är stängd får man nog vara väldigt kreativ för att lösa det problemet...

CJ la sig i gräset och vilade medan vi andra tre besteg berget Pico do Furado. Härifrån såg man de två ytterligare öar som ligger utanför udden och Madeiras första fyrtorn. E klättrade som en bergsget upp för en slänt och loggade cachen Farol á Vista. Vi återsamlades och fortsatte varvet runt och sen tillbaka mot parkeringen. CJ kämpade med sin höjdrädsla och en av våra tonåringar var fortfarande trött efter en matförgiftning för ett par dagar sen. Så alla var nöjda när vi var tillbaka vid parkeringen. Vi satte oss i solen och vilade tills bussen kom och hämtade oss och körde tillbaka till Funchal.

Bergsgeten E loggar en cache

Vi firade sen vår vandring och att en av teamets tonåringar fyllde 18 idag med att äta en god middag på Paula's Bistro (dock utan 18-åringen som firade på egen hand i Tyskland...). Guldstjärna för att de hade en vegetarisk meny!