torsdag 6 juni 2019

Kustleden i Järna

Den 1:a juni åkte vi på invigning av en ny led i Järna, nämligen Kustleden som går mellan Farstanäs och Yttereneby via Ytterjärna. Visionen är att skapa en vandringsled som går längs hela Södertäljes kust, från Enhörna i norr till Mörkö i söder. Men nu var det alltså dags att inviga första etappen. Invigningen var vid Ytterjärnas kulturcentrum och Mikael Lindén från Naturcentrum i Södertälje berättade om hur idéen med leden föddes och om naturen längs leden. Även ordföranden i Järna kommundel, Hanna Klingborg, höll ett tal.

Sen vandrade vi tillsammans med en mindre skara till Ytterjärna kyrka där vi fick mer berättelser, den här gången om kyrkans historia och livet i trakten förr. Efter det tackade vi för oss och gav oss iväg att premiärvandra på leden.

Ytterjärna kyrka ligger ungefär i mitten av den här vandringssträckan så vi valde att gå den norra delen av leden, från Ytterjärna upp till Farstanäs naturreservat och sen tillbaka igen. Den södra delen går tillsammans med Ekoleden som vi vandrat tidigare, och den planerar vi återkomma till och vandra igen en annan gång. Det går utmärkt att parkera i ena änden och ta en buss tillbaka, eller komma med buss hela vägen från Järna eller Södertälje.

Etappen mellan kyrkan och fram till naturreservatet går främst på grusväg och i åkerkanter med fina vyer över landskapet. Vi hade hoppats komma in till fågeltornet som ligger mitt i en kohage, men vi missade att man då behöver vika av från leden redan vid parkeringen vid Pilkrogsviken. Så ytterligare en plats att återkomma till. Vandringen i åkerkanten var rätt tuff, det är en nydragen sträcka som inte plattats till av vandrare ännu så det var ojämn terräng som kräver en del av balanssinnet. Vi var rätt nöjda när vi lämnade den delen av vandringen och kunde ge oss in i skogen istället.

Framme vid Farstanäs naturreservat så följer Kustleden en redan befintlig stig, Skogsstigen. Här hittade vi en fin plats bland hällmarker för att dricka kaffe och äta ostmackor som vi hade köpt på Järna Kafé vid Ytterjärna. Stigen fortsätter via skogen fram till Farstanäs Camping där Kustleden slutar. För att slippa gå exakt samma väg tillbaka så fortsatte vi sen Skogsstigen som går i en slinga i skogen.

På hemvägen började det regna så smått men det var ljumma vindar så lite duggregn märktes knappt. Tillbaka vid parkeringen i Ytterjärna hade vi totalt gått knappt 15 km under dagens vandring. En helt okej tur, men vi ser fram emot den södra delen av leden som går högt upp på berg och sen ner längs vattnet. Vi tror det är den bästa biten av leden!

Redo för invigning av Kustleden
Gott om fina broschyrer, Södertälje kommun är ett föredöme kring information om friluftsliv
Mikael berättar om leden
Utsiktplats vid Ytterjärna kyrka
Fina informationsskyltar dök upp vid flera platser längs leden
Fågeltornet vid Pilkrogsviken
Balansövning längs åkern

Framme i skogen och Farstanäs naturreservat

Vi vandrade den blå stigen, Skogsstigen