söndag 21 augusti 2016

Fornborgsslingan - Tyresta

Efter några höstliknande augustiveckor så blev det äntligen en solig och ledig lördag, perfekt för en vandring i skogen. Vi gav oss iväg mot Tyresta Nationalpark och valde att gå Fornborgsslingan, 6 km. Då utgår man enklast ifrån parkeringen vid Stensjödal, så där började vi.

Första delen av leden går på grusväg fram till sjön Lanan och det väldigt fina vindskyddet där. Det fungerar säkert alldeles utmärkt att gå med barnvagn eller rullstol. På vägen dit passerade vi Mjölnarbostaden som går att hyra, och där det också fanns fina tältplatser. Det rök från eldstaden en bit bort där några tältade.
Runt Nationalparken finns ytterligare områden med Naturreservat
Vid starten

Mjölnarbostaden
Framme vid sjön Lanan

Väldigt fint vindskydd
Vid Lanan delar sig stigen och vi valde att gå högervarv. Nu lämnade vi den lättgångna grusvägen och det blev mer brant och stenigt. Väldigt fin skog! Efter någon kilometer kom vi in i brandområdet från 1999. Nu börjar det bli mer uppväxt och det är inte så svart som när vi varit här tidigare. Men det är fortfarande mest låga buskar och träd och känns mer som ett kalhygge. Eftersom man går rätt högt så är det utsikt åt alla håll.

När leden lämnar brandområdet kommer man fram till Stensjön. Den här soliga augustilördagen var det gott om folk på leden och också runt sjön. Framme vid eldplatsen höll en familj på att fixa lunch så vi valde att bara heja och gå vidare en stund till. Leden passerar en imponerande fornborg, men idag struntade vi att klättra upp och titta på utsikten. Vi var lite för hungriga och ville äta lunch istället. Strax efter fornborgen går leden ner mot vattnet igen och vi hittade en bra lunchplats.

Det blev kaffe, ägg och mackor i solen med lite väl mycket dramatik. A lyckades nämligen tappa ner locket till termosen i sjön, och där vi satt var det en bit ner mot vattnet. Så efter lunchen fick CJ ta sig ett dopp och rädda locket! Tur att det var en varm och skön dag i alla fall...

Det var gott om spänger längs leden
Även spänger i form av trappor

Notera branten där ett termoslock mycket elegant kan glida ner i vattnet

Ett övergivet fågelbo och snyggt paracord-armband

Märkliga formationer i klipphällarna

Leden fortsätter runt sjön och passerar ett par vägskäl där andra leder ansluter. Plötsligt kände vi igen oss och insåg att vi gått här förut för några år sen på en geocachingtur. Tur vi har bloggen där vi kan gå tillbaka och läsa vad vi egentligen varit! Och det visade sig att vi faktiskt hade gått hela Fornborgsslingan för fem år sen, men då utgått ifrån Tyresta By. Det finns tre geocachar runt Stensjön, men de hade vi alltså redan loggat vid vår förra tur så idag blev det ingen geocaching.

Tillbaka vid bilen hade vi enligt Runkeeper-appen gått 7,6 km. Vi fortsatte med bilen ett par kilometer till och parkerade vid Åva. CJ ville kolla hur det ser ut uppe vid Åva-kåtorna, några scoutstugor som han hyrt för en hajk i höst. Vi har varit där förr, men vi kom inte riktigt ihåg hur det såg ut. Men det är jättefina enkla stugor, med ett fint utekök. Det blir nog en bra hösthajk i år också! Sista stoppet blev kaffe och äppelkaka vid Åvakiosken, en mycket charmig lanthandel med det mesta i sortimentet. Och med en lika charmig webbsida med en design från internets födelse.

En av Åva-kåtorna med grillplatsen framför